Ubuntu er et super godt styresystem, meget helstøbt, og rigtig velegnet til folk der rigtig gerne vil prøve linux.
Office 2007 virker, som sagt, som udgangspunkt ikke (ninja triks kan dog benyttes). Men LibreOffice kan jo præcis det samme, så hvorfor ikke bruge det?
LibreOffice kan ikke det samme som word
Officielt set skulle word egentligt kodes i et format der virker overalt, men deres docx format fucker alligevel grumt op i libreoffice.. Et af de steder er er rigtigt store problemer er ved adgangskodebeskyttede dokumenter og ved brug af ligninger i word ;-)
Udover det elsker jeg Ubuntu - specielt den nye 11.04 med Gnome 3 shell.. Kan ikke beskrive hvor meget hurtigere det er at arbejde med end windows.
En af de helt store fordele for mit vedkommene er muligheden for flere desktop spaces. Dette vil altså sige at man kan organisere sine vinduer på en helt anden måde og få meget overblik over det man sidder og laver...
Når man først lærer alle genvejene er det sindsygt hurtigt at arbejde med ;-)
Med hensyn til anden software er der både fordele og ulemper.. man støder ofte på programmer der ikke kører direkte i ubuntu og ind imellemheller ikke i Wine (mulighed for at køre exe filer). Ofte synes jeg dog der findes et alternativ der er lige så godt
En af mine absolut yndlingsfeatures i ubuntu er nok opdateringer.. Det er ét sted du styrer opdatering af samtlige programmer på computeren.. Du skal altså ikke sørge for at holde allemulige programmer up-to-date hver for sig - igen holdes det samlet på ét sted :b
Med hensyn til udvikling bruger jeg Netbeans på både windows og Ubuntu - dette kører præcis ens på de to systemer, og der er derfor ingen forskel.
Nu har der været snakket om Office - personligt skriver jeg i Tex, og har derfor ikke formateringsproblemer af nogen art - her bruger jeg også TexWorks både i windows og Ubuntu