Ser det rigtigt ud

Tags:    java

Hejsa udviklere ?
Da jeg er i fuld gang med at lære java, og laver nogle af de små opgaver der er i Javabog, ville jeg lige høre om jeg har forstået det rigtigt med if-else.

Opgaven lyder: Lav et vekselprogram fra dollar til euro. Det skal påregne en kommision på 2%, dog mindst 0,5euro.
Kan det laves mindre eller smartere ?
Fold kodeboks ind/udJava kode 

8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Se her:

Undskyld det går lidt uden for kodeboksen men markerer du det hele fra start til slut får du det med.

Indlæg senest redigeret d. 24.04.2011 11:22 af Bruger #14381
måske erstat:

med

og så nøjes med et enkelt println statement?

Kan du give et eksempel ? På brugen af din måde.

Så det din metode gør, er at lave "kommision" om til 0,5 hvis den er mindre end 0,5. Er det rigtigt forstået. Det er joh smart. Troede ikke man kunne det i if/else/while
Jeg lavede det bare med 2 forskellige println.

Undskyld det sene svar, der var lige nogle påskebryg der skulle drikkes.

Indlæg senest redigeret d. 24.04.2011 22:58 af Bruger #13297
Så det din metode gør, er at lave "kommision" om til 0,5 hvis den er mindre end 0,5. Er det rigtigt forstået. Det er joh smart. Troede ikke man kunne det i if/else/while
Jeg lavede det bare med 2 forskellige println.

Undskyld det sene svar, der var lige nogle påskebryg der skulle drikkes.

Det er helt okay - Det er der jo for os alle ! ;)
(at jeg så besvarede dit indlæg under en 50 års fødselsdag fra min telefon - hvilket jeg ikke blev så populær for - er fordi jeg ikke har noget liv).

Men if/then/else styrer bare "gangen" i din kode. Du kan skrive alt inde i dem som du kan andre steder (Bortset fra at deklerare class'es osv).

Og for at besvare dit første spørgsmål, ja. Den tjekker bare om værdien er mindre end 0.5 og hvis den er sætter den den til 0.5.

Jeg takker for svaret. Det er sådan nogle fif, som bøgerne ikke altid siger man kan. Men det kan man joh altid prøve sig frem med.

Men så kan man vel gøre det hele vejen, først på en måde i sin "if", og noget andet i sin else

Eller noget lignende.

Indlæg senest redigeret d. 25.04.2011 13:56 af Bruger #13297
Du kunne også bare undgå "if "

kommision = Math.max(0.5, veksel * 0.02);
System.out.println ("Dine " +dollar+ "$, ville give dig " +(veksel-kommision)+ "€ udbetalt, og have betalt " +kommision+ "€ i kommision");

Hvis euro tegnene ikke virker kan du bare slette dem.

Derudover ikke fordi jeg kan sige det her med sikkerhed, men ville tro at kommision blev lagt til som en omkostning. Og dermed ikke har nogen effekt på hvor mange euro man får for dollar.

Det Math.max returnere er den største af 2 variabler ? Right
Math.max
Tror jeg skal kigge i doc, der er åbenbart mange smartere metoder at gøre tingene på.
Men opgaven i javabog gik egentlig "if". Men takker allesammen, for de gode input, tips og tricks.

Btw € virker ikke cmd, eller har ikke fundet ud hvordan.

t