Kun godt tænke mig at lærer java

Tags:    java

<< < 12 > >>
Jeg kun godt tænke mig at lærer at lave lidt java og javascript. når man kan en okay del php og kan meget html. :)
jeg synes java det er meget nice men jeg vil gerne prøve lærer det.

håber du kan hjælp mig :)

17 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 27 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Java og Javascript er IKKE det samme. Det er to vidt forskellige ting da Java afvikles i et virtualt miljø (JRE) og javascript er et scriptingsprog der fortolkes i browseren...

Kan du for fremtiden ikke forsøge at formulere dit spørgsmål lidt bedre, og lige tage dig tid til at læse det igennem en gang før du klikker post? For det tager lige et par gange at forstå meningen i det.

Men hvad er det du vil have hjælp til? Hvordan man kommer igang?
Så kan jeg ikke sige andet end google er din ven.

http://www.javabeginner.com/learn-java/getting-started-with-java

Og hvad angår et godt sted at skrive dine programmer (IDE) så vil jeg anbefale Netbeans (hent det her: http://netbeans.org/)

Så til javascripting. Det er sådan set det letteste af de to at lære da det skrives på samme "måde" som HTML, altså bare i rå tekst.

Efter min mening (og det sted jeg kom igang fra) så er w3schools det bedste sted du kan gå hen:

http://www.w3schools.com/js/default.asp

Håber det gav dig lidt at starte på ;)

Jeg giver plus for råd, jeg synes er gode, og minus for råd, jeg synes er dårlige, og at råde nogen til at bruge et mega crappy IDE er i min bog et skidt råd.
Man lærer ikke hverken objekt orientering eller programmering af at arbejde i BlueJ. Så brug da hellere et ordentligt IDE (eller endnu bedre en editor ala Vim/Emacs) og lær noget simpelt programmering...bla. dine ganske udemærkede artikler.
At lære objekt orientering kommer senere, når man har fået en basal forståelse af, hvordan man skriver, compiler og eksekverer kode.

Hmm Robert nu vil jeg ikke dreje dette indlæg ind på noget som opretteren ikke ønskede. Men der er nok en grund til at folk som skal introduceres til Java får BlueJ (eller Greenfoot) stukket i hovedet.
Dette er værktøjer til visuelt at kunne se de enkelte begreber indenfor objekt orienteret programmering.
Og du har da ret i at dette ikke giver dig forståelse for hvordan du skal compile eller på anden måde bruge den kode du kommer frem til. men det lære dig stadig hvordan Java skal skrives mht syntax.

Samtidig vil du nok aldrig se en så ny "udvikler" bruge Vim eller Emacs når udvikler værktøjer som Eclipse findes hvor at et java program kan køres ved et enkelt klik og der er en forståelig debugger-helper med.

Men vil dog give dig ret i at man mangler at lære hvordan man compiler og køre koden by cmd-line. men jeg er næsten sikker på at en ny "udvikler" som kommer fra web udvikling hvor du uploader en fil og så køre dit "program", ikke gider at sidde og sætte sig ind i hvordan man compiler kode og kører det compilede kode før han lære at skrive programmet. Der er simpelthen for stejl en indlæreringskurve.

Forgive me if im wrong!

når man kan en okay del php og kan meget html. :)

Jeg er absolut ikke enig i at du kan en del php, når man ser dine spørgsmål her på udvikleren.

Beklager det hårde udbrud fra min side, men du er simpelthen nødt til at finde et "ståsted" og gå i dybden med det først. Så vil du lære Java, så bestem dig for at du vil lære det og ikke php.

Hvis det er Javascript du havde tænkt dig - evt. for at lave AJAX eller dynamiske effekter på din hjemmeside, synes jeg du skal kigge på jQuery og jQuery UI... man kan vel kalde jQuery for en slags Javascript framework eller library.

Hvis du gern vil begynde på Java, har jeg bl.a. her på udvikleren lavet en Java 'kavalkade', som går igennem det basale indenfor java programmering.

Ellers som de andre siger er det en god ide at vælge et sprog, og herefter gøre et forsøg på at lære dette sprog, så det hænger rimeligt godt ved

Når du skal programmerer Java på din Mac, behøver du ikke at installere noget JDK, fordi dette er allerede installeret i forvejen.

Du skal derfor bare begynde at kode - Brug f.eks. text edit, eller hvis du gerne vil have mere avancerede IDE's, så kan du downloade Netbeans, eller måske Eclipse.

Objekter og klasser er også for abstrakte begreber for begyndere. Det er meget nemmere at forstå, når man har skrevet noget kode, og BlueJ har bestemt ikke en editor, som hjælper dig til at forstå Javas syntax. Hvor er syntax highlighting (nej...fed skrift og to farver er ikke nok) ? Hvor viser den dine fejl mens du skriver koden ? Autocompletion ?
Du lærer vel heller ikke en murer op, ved at give ham et strandsæt beregnet til børn. Giv en ny programmør et professionelt værktøj, som fremhæver syntaxen.

Der var ikke mange i min datamatiker klasse, som kunne forklare, hvad et objekt og hvad en klasse var det første år, selvom det var dét, der blev lagt mest vægt på...det var simpelthen for tidligt at lære det, og du har desværre nok ret i, at man stadig lægger tidligt ud med det. Men det gør det ikke til en god idé.

Vi brugte gudskelov ikke BlueJ, det var slet ikke opfundet, men Kawa, som var en ret simpel editor. Så lærte man at skrive kode, og efterfølgende kunne man begynde at fatte, hvad forskellen på en klasse og et objekt rent faktisk var.

Jeg er absolut ikke enig i at du kan en del php, når man ser dine spørgsmål her på udvikleren.

Beklager det hårde udbrud fra min side, men du er simpelthen nødt til at finde et "ståsted" og gå i dybden med det først. Så vil du lære Java, så bestem dig for at du vil lære det og ikke php.

Er så absolut enig! Mange af os har op til flere gange skrevet til dig, at du skal overveje rent faktisk at lære php ordentligt i stedet for en masse copy-pase kode du ikke selv forstår. Du har ikke styr på de mest basale begreber overhovedet.

Som Brian også skriver, skal du vælge hvad du vil lære og så gøre det ordentligt! Sæt dig rigtigt ind i det sprog du nu gerne vil lære og så brug et par år på det. Så kan du måske snakke om at have godt styr på sproget.

Er så absolut enig! Mange af os har op til flere gange skrevet til dig, at du skal overveje rent faktisk at lære php ordentligt i stedet for en masse copy-pase kode du ikke selv forstår. Du har ikke styr på de mest basale begreber overhovedet.

Som Brian også skriver, skal du vælge hvad du vil lære og så gøre det ordentligt! Sæt dig rigtigt ind i det sprog du nu gerne vil lære og så brug et par år på det. Så kan du måske snakke om at have godt styr på sproget.

Når udbrudene er igang... Jeg ved godt jeg er meget grovtandet nu, og Jesper du må lidt undskylde... Men kan man ikke få en mulighed for at "gemme" indlæg fra nogle brugere? Sidst jeg talte fyldte Jespers indlæg 5 styks på forsiden :S ...

Men de andre har ret, det duer ikke du kører rundt i det på den måde der. Jeg kender en del der bare copy paster og tilpasser det lidt og en af dem har da også lige lavet en fin lille hjemmeside der kan vise nogle ting fra MySQL indelt i sider.... Problemet er bare at han ikke forstod hvorfor det ikke virkede først, jeg tog et kig på det og han havde pakket alting in i "Echo" tags... Det er den mest basale kommando i PHP.

Så please, lad være med at kopier/sæt ind, du ender bare som en person der ikke engang ved hvad echo gør. (Håber i kan lide mit forsøg på at opstille et lille skræmmebillede folkens).

(Skal siges han også havde mange andre fejl, og koden var helt sikkert kopieret/sat ind. Men den med echo var sgu skræmmende.)

Er der nogle der har nogle eksempler på hjemmesider/ting der er lavet i Java? :)

Indlæg senest redigeret d. 18.04.2011 14:02 af Bruger #16557
<< < 12 > >>
t