Hvordan gemmer jeg ting i php?

Tags:    php html

<< < 12 > >>
Hej. Jeg ville høre, om det var muligt at gemme information fra en form fra 1 side, hvorefter man kan bruge det på resten af de sider, man nu har på ens hjemmeside.

Måske noget cookie eller session, hvor man kan lagre det på en måde. MySQL ved jeg ikke meget om, så jeg ved ikke, hvor meget mod jeg har, til at gå i gang med det.

Indlæg senest redigeret d. 14.04.2011 21:14 af Bruger #14776
15 svar postet i denne tråd vises herunder
9 indlæg har modtaget i alt 23 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det gøres nemmest med en cookie
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

fx. bruger jeg denne kode til ip blocking (på denne side) hvor en formel til spørge skema på index.php sender ip adressen vidrer til udfyldt.php

der gemmer svarende i en database og laver en cookie med ip addressen. når du kommer tilbage til index.php tjekker den om din ip adresse findes i en cookie.

EDIT:
du indsætter bare
på de sider du skal bruge cookien på

Indlæg senest redigeret d. 14.04.2011 21:42 af Bruger #16218
Hvis det er info, der skal bruges ved forskellige klienter - besøg fra forskellige browsere - så kan du ikke bruge en cookie.. du må i gang med med SQL eller XML.

SQL er dog utrolig simpelt i PHP, så det ikke er den store videnskab...

Nedenstående eksempel er baseret på et tabel [posttabel] der indeholder postnumre [string postnr] [string by] - post er primær nøglen..

Håber du kunne bruge det til noget :)

Det er bedre at bruge en database til at gemme data (deraf navnet ;))

Cookies kan brugeren selv redigere, så det er ikke et godt sted at gemme data (hvertfald hvis der er tale om følsomme data).

Det gør du ved at gøre som Christopher skriver, men det er ikke alle browsere der har cookies aktiveret!

Hvis det er data, der ikke skal gemmes til brugerens næste besøg, så kan du evt. også bruge sessions... http://dk2.php.net/manual/en/features.sessions.php

Men skal det gemmes ordentligt, så kommer du ikke uden om databaserne...

For at forsætte på det eksempel jeg kom med tidligere:

Så det er altså ikke noget problem. Ang. det med plads, så er plads forbruget for en database lavt hvis den er lavet ordentlig... tror ikke det er dér du skal være bekymret :)

For at bruge variablen i HTML'en skal du echo den, præcis som alle andre variabler, da det kun er det i mellem <?php og ?> der bliver behandlet af serveren.

Altså: <?php echo $_COOKIE["navn"]; ?> som Christopher skrev :)

Sådan her:
HTML:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Cookie opret:

Cookie vis:

Hvis du vil vide mere, spørger du bare, hjælpen er på vej ;)

Indlæg senest redigeret d. 16.04.2011 21:18 af Bruger #16218
setcookie skal du kun bruge når du vil gemme en værdi...

Bare et par spørgsmål. Kan man bruge en information brugt i en formel i en cookie? og hvordan bruger man så informationen på en anden side?

Indlæg senest redigeret d. 14.04.2011 21:36 af Bruger #14776
<< < 12 > >>
t