Webside med ikke standard fonts

Tags:    css

<< < 123 > >>
Hej udviklere!

Jeg har downloadet en font som jeg godt vil bruge på min hjemmeside, men jeg har hørt noget om at hvis man bruger en font som ikke alle har er det ikke alle der kan se den. Kan man omgå det ved at smide .ttf filen op på serveren og afvikle det derfra?

Jeg ved man kan lave et billede med en bestemt skrifttype i PHP men det vil jeg helst undgå da jeg tror det vil kræve mere tid hos klienten!

22 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 37 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
.

Indlæg senest redigeret d. 07.03.2014 18:00 af Bruger #11631
Og ja, jeg kunne heller ikke forstå hvor jeg har fået så meget i minus.

Nu bruger jeg ikke point-systemet her, men mit gæt er nok at det er fordi den kode du postede ikke vil virke i mange browsere. For at få en web font til at fungere cross browser, er man nødt til at lave den i forskellige varianter og indsætte en længere @font-face, lige som den Michael Larsen linker til. Du postede altså noget kode der virker langt ringere end hvad der allerede var givet som svar tidligere.

Husk også at du bryder loven om ophavsret ved at smide ttf-filen op hvis ikke du har licens til det.

Ikke hvis det er en open-source font.

Det er ikke rigtigt. Hvis du IKKE HAR LICENS TIL DET du gør, så vil du bryde ophavsretten, også selvom licensen er open source. ;)

Indlæg senest redigeret d. 24.05.2011 19:12 af Bruger #3143
Skal man også have en licens til freeware / open source fonts hvis man IKKE uploader .ttf filen og bare laver billeder i f.eks. photoshop og så uploader billederne?

Fold kodeboks ind/udCSS kode 

--Besked--
Hvorfor får jeg -2 i karma for det svar? O_O

Muligvis fordi du bare har indsat en kodeboks uden noget som helst tekst over hovedet ;)

Det oprindelige spørgsmål lød:

Hej udviklere!

Jeg har downloadet en font som jeg godt vil bruge på min hjemmeside, men jeg har hørt noget om at hvis man bruger en font som ikke alle har er det ikke alle der kan se den. Kan man omgå det ved at smide .ttf filen op på serveren og afvikle det derfra?

Jeg ved man kan lave et billede med en bestemt skrifttype i PHP men det vil jeg helst undgå da jeg tror det vil kræve mere tid hos klienten!

Hvilket du ikke svarer på - du giver bare en stump kode ;-)

#Simon
Jeg svarer ved at give ham koden som kan bruges i css. Derfor er det jo et korrekt svar?

#Simon
Jeg svarer ved at give ham koden som kan bruges i css. Derfor er det jo et korrekt svar?

Ja, men nogle mennesker vil gerne have et lidt mere uddybende svar. Det kan også være fordi din kode måske ikke har virket efter hensigten?

Du skal tænke på at et åbent fora som dette ikke kun er for de udviklere der kigger nu og her - det kan godt være der er en om 5 år der mangler noget info på emnet, og så er det ikke meget værd at "svaret" bare er en stump kode ;-)

(ps. Det er ikke mig der har stemt den ned, så ved naturligvis ikke af hvilke årsager)

Skal man også have en licens til freeware / open source fonts hvis man IKKE uploader .ttf filen og bare laver billeder i f.eks. photoshop og så uploader billederne?

Så vidt jeg ved skal du stadig følge licensen på fonten selvom du inkluderer den som et billede. Hvis licensen er open source, så vil det typisk betyde at du kun må bruge billedet som indeholder fonten, hvis du samtidigt tilbyder at dine besøgene kan få fat i hele kildefilen til fonten, og afhængigt af licensen også kildefilen (.ps) til resten af billedet. Præcis hvad betingelserne er afhænger af licensen.

Open source er ikke lig med licensfrit. En open source licens er, som navnet siger en licens, og den skal overholdes som alle andre licenser.

#Simon
Så kan jeg jo skrive således:

Du kan bruge @font-face til at ændre skifttypen i visse browsere.
I visse browsere fungere @font-face ikke optimalt, og kan derfor
ikke vises ordenligt, eller slet ikke vises.

@font-face fungere således:

og kan smides sammen med f.eks. en div i font-family:

For at få den optimale virkning i din div, udfra hvis din font ikke virker f.eks. i IE, kan du indsætte andre "fonts", således:

Således tager den din nye font, kaldet "FONT", i første priotet, men dér hvor den angivende font ikke fungere optimalt bruger den en af de andre angivede "fonts".

Er dette bedre formuleret Simon? :)

Indlæg senest redigeret d. 25.05.2011 16:12 af Bruger #16025
#Simon
Så kan jeg jo skrive således:

Du kan bruge @font-face til at ændre skifttypen i visse browsere.
I visse browsere fungere @font-face ikke optimalt, og kan derfor
ikke vises ordenligt, eller slet ikke vises.

@font-face fungere således:

og kan smides sammen med f.eks. en div i font-family:

For at få den optimale virkning i din div, udfra hvis din font ikke virker f.eks. i IE, kan du indsætte andre "fonts", således:

Således tager den din nye font, kaldet "FONT", i første priotet, men dér hvor den angivende font ikke fungere optimalt bruger den en af de andre angivede "fonts".

Er dette bedre formuleret Simon? :)

Meget bedre ;-) Det vil klart gavne dig generelt rundt omkring på udvikleren hvis du lige bruger liiidt længere på at formulere det du skriver - ofte er det ganske korrekt, det kunne bare godt bruge lidt ekstra "fyld" om du vil :)

#Simon
Det vil jeg prøve på Simon, for nogle gange giver jeg mig ikke nok tid til at skrive tingene ;)

<< < 123 > >>
t