Windows programmering hvordan?

Tags:    programmering

<< < 123 > >>
Hej Allesammen

Jeg har tit overvejet at lave en windows applikation.
Men ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an.
Jeg har fundet programmer, som Viusal basic. Men også læst at det skulle være en død fugl da VB er et sprog i sig selv. Jeg har også læst at med C++ kan man lave windows programmer. Findes der et C++ GUI program, lidt ligesom VB hvor man kan trække alle mulige grafiske elementer. Det program jeg gerne vil lave skal helst se godt ud og være i stand til at snakke med en MySQL database.

Hvilket programmeringssprog skal jeg vælge, samt udviklingsværktøj?

Indlæg senest redigeret d. 05.04.2011 20:21 af Bruger #16502
25 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der findes py2exe der kan lave Windows programmer fra python scripts, så de kan køre uden python fortolkeren, jeg ved ikke hvor godt det fungerer:
http://www.py2exe.org/

Men det er så vidt jeg kan se, kun til Windows.

Ellers er der cx_Freeze, http://cx-freeze.sourceforge.net/ som er cross-platform. Der står at det skulle virke på alle platforme som Python kan køre på:

cx_Freeze is a set of scripts and modules for freezing Python scripts into executables in much the same way that py2exe and py2app do. Unlike these two tools, cx_Freeze is cross platform and should work on any platform that Python itself works on. It requires Python 2.3 or higher since it makes use of the zip import facility which was introduced in that version.

Har brugt både py2exe og cx_Freeze, både uden og med problemerne. Af problemer har jeg haft noget med encodings og den ikke kunne finde zipimport (et eller andet med zip) efter pakningen. Det er dog et år siden nu. Selvom jeg primært bruger Windows hælder jeg mest mod cx_Freeze (EDIT: Kom i tanke om hvorfor. cx_Freeze understøtter flere versioner af Python, herunder 3.x).

Hvis du blot regner at lave et program der kun skal køre på Windows vil jeg anbefale C#.NET i Visual Studio.

Indlæg senest redigeret d. 05.04.2011 22:51 af Bruger #14645
Ved hvis det også snildt skal fungere på Mac uden de store problemer?
Med venlig hilsen
Asker

Hvis du gerne vil lave en applikation som er platforms-uafhængig, altså en applikation, som kan køre på både windows/mac/linux osv, så er Java helt sikkert en rigtig god løsning, frem for C++ o.lign.

Java er nemlig bygget til at være uafhængig af specielle platforme, fordi det eneste det kræver er at Java er installeret på computeren, for at køre, hvilket stort set alle maskiner har i dag :)

Ved hvis det også snildt skal fungere på Mac uden de store problemer?
Med venlig hilsen
Asker

Hvis du gerne vil lave en applikation som er platforms-uafhængig, altså en applikation, som kan køre på både windows/mac/linux osv, så er Java helt sikkert en rigtig god løsning, frem for C++ o.lign.

Java er nemlig bygget til at være uafhængig af specielle platforme, fordi det eneste det kræver er at Java er installeret på computeren, for at køre, hvilket stort set alle maskiner har i dag :)

Nu der specifikt bliver nævnt OSX, synes jeg, at det er værd at nævne at OSX kommer med en komplet java pakke præinstalleret. Alle de værktøjer du skal bruge for at compile og afvikle java programmer er der altså allerede fra start :)

Er det muligt at lave en exe-fil med Python og inkludere de udvidelser der skal til at snakke med MySQL i den installation ?

Med venlig hilsen
Asker

Ja, det er muligt.

Java er nemlig bygget til at være uafhængig af specielle platforme, fordi det eneste det kræver er at Java er installeret på computeren, for at køre, hvilket stort set alle maskiner har i dag

Det samme med python og .net. osv. De er designet til at kunne køre på alle platforme hvor det er installeret...

Der er ingen forskel i cross-platform mellem java og .net, der kræves i begge tilfælde "noget" installeret for at det kan køre - ved JAva er der runtimen, ved .net er det også runtimen...

det eneste det kræver er at Java er installeret på computeren, for at køre, hvilket stort set alle maskiner har i dag

aaaahhh.... ikke helt, alle windows maskiner kommer uden, den eneste grund til det "bras" nogensinde er kommet på min maskine er fordi jeg skal på netbanken. Alle dem der ikke har behov for netbank på maskinen har det nok ikke installeret. Fx. har jeg det ikke på min arbejdsmaskine...

Alle dem der ikke har behov for netbank på maskinen har det nok ikke installeret.

Det er ikke kun netbank, som er implementeret i Java. Mange spillesites bruger Java til deres spil.

Ifølge http://riastats.com har 75% af alle browsere Java installeret.

Jeg kan da varmt anbefale at tage et kik på Delphi. Det er uovertruffent til Windows programmering. Det er baseret på Object Pascal, som er meget anderledes end C-agtige sprog i dets syntax

Bare lige som en preemptiv kommentar: [url="http://isdelphidead.com"] ;)

Delphi er ganske rigtigt ikke dødt, det er utroligt sejlivet, for trods det at det har været både dødende og overflødigt i mere end 10 år, har det stadig tilhængere.

Delphi er ganske rigtigt ikke dødt, det er utroligt sejlivet, for trods det at det har været både dødende og overflødigt i mere end 10 år, har det stadig tilhængere.

Come on Bertel.. "Døende" og "overflødigt"?

Prøv og definer det. Det er jo så cliche at høre det fra PHP kodere på udvikleren.dk efterhånden.. Fra folk der tror at .Net er windows-only, og at py2exe er så problemfrit at man kan anbefale det til begynder... :)

<< < 123 > >>
t