Først og fremmest skal det tilføjes at karmasystemet herinde stadig er så ungt,at vi endnu ikke ved om -15 for et "dårligt" svar bliver standarden når folk først har lært systemet at kende -- men under alle omstændigheder synes jeg isåfald at folk er for dovne med at stemme positivt i den anden ende.
Jeg tror det der sker er at når folk ser et indlæg der er korrekt, og som måske har +3, så tænker man: "nåh, han havde den, og han er blevet belønnet for det. jeg browser videre". Hvis man så istedet ser et indlæg der er forkert, og som har -3, så tænker man: "ja, puha, det er godt nok ikke rigtigt, den stemmer jeg også lige nej til".
Det er primært et spørgsmål om holdning og indstilling, synes jeg, og ikke så meget en teknisk udfordring. Men jeg ved ikke om du har gjort dig tanker om, hvor meget impact det enkelte svar kan have på en brugers samlede karma? Fx tænker jeg hvis en bruger laver én mega brøler i en tråd, og får -60 karma for den ene post -- det er rigtigt mange rigtigt gode svar der bliver smidt i skraldespanden der, i den overordnede score. Jeg ved ikke om det så bare er det man skal vænne sig til, der er ingen der har sagt at KarmaKampen skal være nem, men jeg synes det er værd at spekulere i. Eventuelt kunne man sætte et cap for hvor meget en enkelt post kan have af indflydelse på din samlede karma, enten i procenter af din nuværende karma, eller et hårdt, fast limit. Dette cap ville ikke nødvendigvis skulle håndhæves på selve indlægget -- hvis vi leger at cappet er 25% af din samlede karma på stemmetidspunktet, og John Bob laver en brøler mens han har 100 karma. Hans indlæg vil godt kunne få -50 eller dårligere karma, men hans samlede karma-opstilling vil ikke tabe mere end 25 på dét ene indlæg. I samme forbindelse synes jeg også, der skulle være et cap for, hvor meget samlet negativ karma man kan opsamle. Det er lidt trist at være nybegynder og gøre sit bedste for at prøve at hjælpe andre, men tage grusomt fejl -- og så bruge de næste 3 år efter man så har lært det, på at give gode svar for at komme tilbage på 0.
Hvis vi begiver os ud i den slags bliver karmasystemet dog noget mere loddent at regne med, da tallene ikke altid vil gå op.
Indlæg senest redigeret d. 24.03.2011 16:24 af Bruger #8223