Ah, skal vi nu ikke lige.
Aaaaaah.... NEJ
Det kan gøre lige meget om jeg programmere PHP eller C. jeg tænker altid over pladsforbrug og forspørgselstid. Om det er at skrive/hente til/fra RAM/disk eller database.
Det er rigtigt at fortolkeren gør en del af det tunge arbejde i de managed sprog, og at man i C++ selv skal styre ejerskab og deallokering, dog findes der værktøjer til at klare dette for dig (ihvertfald det meste af vejen).
I min tid med C++ tog jeg mig altid god tid til at skrive koden og det har altid hjulpet mig. jeg har så heller ikke arbejdet med en andens kodebase eller lavet et projekt der er eksploderet i kodelinjer. Jeg kunne forstille mig at den hårrivende mht C++ (og for den sags skyld C), er at man får overrakt en kodebase, som er 1000 år gammel og kæmpe stor, og man derefter skal kode videre på den. Dette kan nemt medføre til seg faults og memory rod.
Disse ting kan man se lidt igennem fingre med i de managed sprog (og dog. I mange managed sprog er det muligt at disable garbage collectoren), da man netop har GC og ikke skal tænke så meget på det igen. Dog vil jeg pointere at en GC og så godt kan fucke op.
Jeg tænker altid over memory, pladsforbbrug og udførselstid. Lige meget hvad for sprog jeg sidder i.