Jeg har altså valgt og tage fri fra skolen imorgen, så jeg kan holde ferie fra nu af og frem til mandag d. 21.
Så nu skal der kodes på hjemme automatiseringen !
Har også fået lavet nogle interessante funktioner idag (blandt andet alarmsystem som automatisk informerer de andre computere på netværket så alarmen lyder næsten helt synkroniseret ud gennem hele huset.)
Nåh ligemeget!
Jeg er nået til varmen. Der har jeg valgt og gå en måske lidt "underlig" vej, men jeg ville ikke lave nogle seriøse indgreb. Mit ellers ret store værelse, opvarmes fint af en 1600 watt radiator med sådan en skrueknap som man kan justere den på.
Jeg har så spændt den ind til væggen, med en hjemmelavet "griber" sat fast til drejeknappen og så over til en "high torque" motor som er sat fast på væggen. Det virker skam også helt fint og jeg kan sende kommandoer til motoren som så justerer thermostaten på radiatoren.
Jeg har så skrevet en softwaredel som tillader mig let at interface med den.
Der er 4 funktioner.
"Drej stort hak op"
"Drej stort hak ned"
"Drej lille hak op"
"Drej lille hak ned"
Den kan dreje 7 store hakker fra 0 (slukket) op til præcist 100% (fuld drøn) - Hvert 14,29% af hele thermostatens rækkevidde.
Den kan dreje 19 små hakker fra 0 til 100. Dvs hvert lille hak er ca. 5,26%
Så har jeg også en "høj præcissions" temperatur sensor sat på computeren der styrer værelset.
Tricket jeg nu vil lave er at lade pc'en regulere varmen. Og jeg må indrømme den er ret hår at knække
Hvis vi fx siger at vi vil have det 25 grader varmt herinde (okay ikke præcist men inden for 2 graders margin eller sådan deromkring)
... Så siger computeren okay lige nu er der 18 grader herinde, jeg drejer 2 store hakker og 1 lille op. (bare et tilfældigt eksempel, tror ikke det ville passe)
Jeg har forsøgt at stykke noget sammen og det ser ud til at køre acceptabelt her i baggrunden, men tror ikke det er så smart i længden.
Når ja, jeg gemmer "varme procenten" (altså hvor langt oppe vi er på skalaen på radiatoren) i en database så jeg altid har styr på det.
Jeg søger bare lidt hjælp med logikken til hvordan det her kan udføres. Lige nu kører jeg noget alla det her:
Hvis NuværendeTemperatur < ØnsketTemperatur
Difference = ØnsketTemperatur - NuværendeTemperatur
Korrektion = (Difference / ØnsketTemperatur) * 100
Hvis Korrektion > 14.29
Modulering = Korrektion % 14.29
For i = 0 Til (Korrektion-Modulering)/14.29
SkruStortTrinOpHer
Korrektion = Korrektion - 14.29
Næste
Afslut Hvis
//Og her laver jeg så samme ting som i ovenstående blok bare med tallet 5.26 for "små trin" i stedet.
Afslut Hvis
Well, sorry for at det ligner lort for programmøre men ville fjerne "sprog aspektet" fra spørgsmålet da sproget ikke er et problem.
Og så havde jeg regnet med det ville se bedre ud men wtf nu gider jeg ikke ændre det.
Håber at i gider hjælpe mig !
Indlæg senest redigeret d. 11.02.2011 00:14 af Bruger #14381