Regnemaskine - Hvilket sprog?

Tags:    programmering

Hej

Jeg har en ide i hovedet omkring en bestemt regnemaskine jeg skal bruge til et website (Vil ikke nærmere ind på det her).

Det skal være sådan med flere felter / rullemenuer hvor man vælger nogen tal i, som så skal ganges, plusses eller minusses fra noget andet. Og så skal der komme et resultat ud af det.

Hvilket sprog bør jeg programmere dette i? Lige pt. kan jeg kun HTML og CSS, men er meget lærenem og åben over for at lære noget nyt. Så hvilket sprog er nemmest at lave dette i?

4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvad der er nemmest handler om præferencer og kendskab... F.eks kunne det være ganske lige til at skrive i JavaScript, men helvedes svært i PHP. :)

Er det super tunge regneopgaver kan du med fordel bruge en server til det, og så er det PHP, Ruby, .NET eller noget helt andet server-side. Dog tror jeg ikke at der er så tunge regneopgaver at din egen maskine ikke vil kunne håndtere det i et snuptag og så vil JavaScript formentlig være fint nok til den slags opgaver.

Hvad der er nemmest handler om præferencer og kendskab... F.eks kunne det være ganske lige til at skrive i JavaScript, men helvedes svært i PHP. :)

Er det super tunge regneopgaver kan du med fordel bruge en server til det, og så er det PHP, Ruby, .NET eller noget helt andet server-side. Dog tror jeg ikke at der er så tunge regneopgaver at din egen maskine ikke vil kunne håndtere det i et snuptag og så vil JavaScript formentlig være fint nok til den slags opgaver.

Det vil være 3-4 tal der skal ganges med hinanden og så er der 3-4 andre tal der også skal ganges og så trækkes fra det første.
Sådan noget.

Det er virkelig svært at komme med anbefalinger uden en bedre beskrivelse af problemet.

Jeg vil umiddelbart tro at javascript er løsningen.

Jeg skrev lige et hurtigt eksempel med en HTML formualr, og derefter har jeg skrevet eksempel både i PHP og Javascript. Til Javascript har jeg brugt et eksternt bibliotek der hedder Prototype.js. Det er altid en god idé at bruge et bibliotek når man vil udvikle javascript hurtigt og undgå de mange forskelle og fejl i browserne.

Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Her er en mere simpel version med det hele skildt ad:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Javascript (husk prototype.js som kan hentes fra prototypejs.org eller som ovenfor, fra cdn.google.com):
Fold kodeboks ind/udJScript kode 

PHP:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Indlæg senest redigeret d. 02.03.2011 13:15 af Bruger #10647
t