profilsider med id i URL'en

Tags:    php

Jeg er ved at lave mit eget community. Jeg har en database med brugere og jeg kan oprette bruger og logge ind. Jeg vil så gerne lave en profilside, så hver bruger har deres egen profilside. Men jeg ved ikke hvordan jeg kan gøre sådan at man har adgang til andres profiler. Fordi når jeg går ind på min egen profil så er URL'en "profiler/profil.php". Jeg vil gerne have sådan man bare kan skrive "profiler/1" og så kommer profilen med id 1 frem. Jeg går ud fra jeg skal til at bruge RewriteEngine, men jeg skal vel først have id'et op i URL'en så jeg kan rewrite det.

Håber der er nogen der kan forstå hvad jeg skriver og hjælpe mig :D

Det gøres faktisk ret nemt:

Nu hved jeg ikke hvordan dit system virker, med "rewriteengine" er ikk nødvendigt.

i siden header skriver du "$_GET['id'];"
det gør så at brugeren med id'et "1" hans informationer vil blive vis da du kan bede dit script om at hente oplysningerne fra bruger id oplysningen.

Håber det løser dine problemer! xD

MVH. Denstorekalapojser

Jeg er newbie, så du bliver nød til at uddybe lidt :D

Er der måske en der kan komme med et kode eksempel, tak :)

Måske skal du lige starte med at få selve profil-siden på plads, inden du kaster dig over flotte URLs vha. mod_rewrite modulet.

Det du skal, til at starte med, er at kalde profil.php?brugerid=1

Så kan du hente dit brugerid ud med $_GET['brugerid'] og bruge denne GET-variabel i din mysql_query for at hente den valgte brugers profil.

Eksempel: SELECT * FROM brugere WHERE brugerid = '$_GET[brugerid]'

Mht. til din rewrite URL skal den se nogenlinde sådan her ud:

RewriteRule /profil/(.*) /profil.php?brugerid=$1

Håber dette hjælper dig lidt videre,

Daniel Bahl

##Daniel jeg er også i gang med at lave et profil system. omkring det med id.

hvor skal jeg skrive det der henne?

t