Brugersystem - rettigheder

Tags:    php

Hej udviklere.

Jeg har efterhånden fået lavet mig et brugersystem samt forum og en masse andre ting.

Men jeg skal have rettigheder til min brugere. Jeg skal bruge det til at folk selv kan rette deres indlæg. Jeg skal bruge det til at have mods der kan rette og slette andres indlæg osv. Jeg kan ikke helt se, hvordan jeg skal bygge sådan et rettighedsystem op mht. databasestrukturen.

Jeg kunne fx lave et rang-system..
admin = 1,

Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Eller skulle jeg heller bruge

[Tabel]id
objekt_id
type (enum med mulighederne "bruger", "gruppe")
bruger_gruppe_id
rettighed
[Tabel]

Og så bruge noget SELECT som:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Det første eksempel er nok for simpelt, da der så kan blive utallige former for rettigheder. Nogen der kan give mig et tip til at lede mig på vej, så skulle jeg nok forhåbentligt kunne klare resten selv :P

Tak for hjælpen.

Indlæg senest redigeret d. 26.01.2011 22:46 af Bruger #15747
5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du laver bare et ekstra felt i din bruger-tabel som hedder Rang, så kan du evt. sætte rangen i en session når brugeren logger ind og så bruge den variabel til at tjekke om adminstrationsindhold skal vises (f.eks. en slet og en ret knap)

Så hvis brugere der er Indholdsredaktør eller derover skal have noget vist, bruger du bare
Fold kodeboks ind/udKode 

Det nemmeste er så absolut bare at lave et rangsystem. Når jeg gør det, kører jeg typis med:
0 = Deaktiveret bruger (banned)
1 = Almindelig bruger
2 = Betroet bruger
3 = Indholdsredaktør
4 = Begrænset administrator
5 = Fuld administrator

Du kan få langt det meste til at fungere på denne måde, og det vil oftest ikke være besværet værd at lave rettighedssystemet mere fleksibelt end som så. Men at lave et fuldt rettighedssystem som vi kender det fra Drupal og lignende kan bestemt være en styrkeprøve der er værd at forsøge sig med :)

Det nemmeste er så absolut bare at lave et rangsystem. Når jeg gør det, kører jeg typis med:
0 = Deaktiveret bruger (banned)
1 = Almindelig bruger
2 = Betroet bruger
3 = Indholdsredaktør
4 = Begrænset administrator
5 = Fuld administrator

Du kan få langt det meste til at fungere på denne måde, og det vil oftest ikke være besværet værd at lave rettighedssystemet mere fleksibelt end som så. Men at lave et fuldt rettighedssystem som vi kender det fra Drupal og lignende kan bestemt være en styrkeprøve der er værd at forsøge sig med :)

okay, men vil det ikke også være smart at have en der hed "gæst" ?

Jeg må indrømme at jeg ikke er den store haj til database og tabeller - hvordan kunne jeg stille sådan et rettighedsystem op i en database? :)

Nogen der har en kommentar? :D

Du laver bare et ekstra felt i din bruger-tabel som hedder Rang, så kan du evt. sætte rangen i en session når brugeren logger ind og så bruge den variabel til at tjekke om adminstrationsindhold skal vises (f.eks. en slet og en ret knap)

Så hvis brugere der er Indholdsredaktør eller derover skal have noget vist, bruger du bare
Fold kodeboks ind/udKode 

tak :)

t