programmerings uddanelse i danmark

Tags:    programmering

hey

sider her og skal inden for en måned eller såådan noget vælge en uddanelse efter min 10 klasse lige pt regner jeg med at vælge htx for der efter at tage en videre gående uddanelse som datamatiker eller noget i den stil.

mit spørgsmål lyder er det muligt at på en eller anden måde få fingere i en eller anden form for programmerings uddanelse rimelig hurtigt dog skal det ikke være it supporter hvilket jeg mener man kan tage lige efter folke skolen da jeg mener det er en alt for all round uddanelse.

nogle der har nogle ideer???

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg vil råde dig til at tage HTX eller en anden gymnasiel uddannelse efter 10. klasser og først tage stilling til hvilken IT uddannelse du vil tage til du er på sidste år på HTX. Der er mange veje ind i IT-verden og der åbner hele tyden nye uddannelser og eksisterende uddannelser bliver lavet om. Der ud over kan du jo hyggekode lidt ved siden af dine studier på HTX og måske finde sammen med nogle ligesindende på uddannelsen og diskutere udvikling.

Hej Simon,

Jeg tog selv HTX og derefter en Datatekniker (viderebygning af it-supporter).

Jeg vil klart sige at HTX er det rigtigt første skridt. Det giver en masse nyttig matematik og logisk tankegang. Derudover modner det dig en del til den egentlige uddannelse.

Datatekniker er jeg glad for at jeg tog, men kan sagtens følge dig i at den er meget all-round. Jeg startede selv tidligt med at programmere så for mig var det mest for at få de sidste redskaber på plads, og samtidigt lære en masse om servere og snuse til nogle andre sprog end PHP.

Datamatiker er en egentligt programmerings uddannelse, og jeg havde fornøjelsen af at arbejde sammen med en datatekniker i 3 år, og han var på daværende tidspunkt bestemt dygtigere end jeg var. Så er det ren programmering du er ude efter, så vil jeg nok vægte datamatikeren over datateknikeren.

Er du hungrende efter flere bøger og højere niveau er der en IT-ingeniør på DTU eller lign. Den startede jeg på før jeg tog IT-supportern men jeg kunne ikke lige håndtere flere bøger på det tidspunkt.

Held og lykke med det. Starter du med HTX (selvom du er skoletræt) er det en rigtig god start. Du skal også tænke på at HTX er en helt anderledes oplevelse end folkeskolen er. Første år kan måske være lidt af det samme, blot på højere niveau, men senere vil det bliver langt mere som en rigtig "uddannelse" med masser af selvstændigt og gruppe arbejde.

tak for svaret ved godt at gym giver en masse ting som man godt kan bruge men kunne alsår være mega nice da jeg sådan er rimlig træt af skolen og generalt at lære de kedelig standart fag som jeg nu har haft i 10 år

tak for svaret ved godt at gym giver en masse ting som man godt kan bruge men kunne alsår være mega nice da jeg sådan er rimlig træt af skolen og generalt at lære de kedelig standart fag som jeg nu har haft i 10 år

Jeg tvivler på, at der er en IT uddannelse, som ikke kræver en gymnasiel baggrund (eller tilsvarende lang uddannelse).

t