Hej Udviklere..
Jeg er igang med et projekt, hvor brugeren indtaster nogle data'er i en textbox. De data'er skulle jeg så gerne have gemt ned i en database som jeg har lavet i Microsoft Access. De skal gerne gemme så når brugeren indtaster navn, kommer det ind under "navn fanen" i databasen.
Er det nogen der ved hvordan jeg skal gøre det, for er lidt på bar bund, og kan ikke finde nyttig hjælp på google..
Det er C# WinForm..
På forhånd tak..
// Kapper
Mit bud vil være noget i retning af:
using System.Data.OleDb;
namespace HSP
{
public class MsAccess
{
private OleDbConnection cn;
public void connectToDB(string filename)
{
if (!System.IO.File.Exists(filename)) {
throw new Exception("File doesn't exist!");
}
cn = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" + filename + ";");
cn.Open();
}
public OleDbDataReader performSQL(string sql)
{
return new OleDbCommand(sql, cn).ExecuteReader();
}
public void closeDB()
{
cn.Close();
}
}
}
Det er den klasse jeg plejer at bruge for at interagere med MSAccess... Yeah I know, det der er måske lidt latterligt at pakke ned i en klasse. Men sådan kan jeg bare godt lide det (fordi jeg så har et objekt der er "bundet" til en database ud gennem hele programmet. Anyway.
"Using System.Data.OleDb;" i toppen af din kode.
Deklerer en OleDbConnection længere nede i koden og kaldt objektet med
OleDbConnection DitObjekt = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" + DIN STI TIL FILEN + ";");
Husk at åbne:
DitObjekt.open();
Så kan du lave OleDbCommand objekter:
OleDataReader MinKommandoDataReader = new OleDbCommand("DIN SQL KOMMDANDO", DitObjekt).ExecuteReader();
Så er det bare at lave noget i stil af:
OleDataReader MinKommandoDataReader = new OleDbCommand("insert into minDatabase('Navn', 'Alder') values ('Henrik Pedersen', '15')", DitObjekt).ExecuteReader();
Håber det hjalp
Indlæg senest redigeret d. 12.01.2011 07:38 af Bruger #14381