Slå Windows XP theme fra?

Tags:    delphi

Jeg er efterhånden noget frustreret over hvad de forskellige Windows XP themes gør ved mit program.

I et theme ser det fint ud, i et næste er alt sort og sådan fortsætter det bare :)

Nu er spørgsmålet.
Kan jeg slå Windows XP themes påvirkning på mit program fra på en eller anden måde, således at gråt er gråt på alle skærme og scrollbaren ikke får tilegnet forskellige styles? :-)

Programmet er lavet i Delphi 2005.

[Redigeret d. 01/02-06 20:21:48 af Søren]



Jeg kunne jo også vende spørgsmålet om, hvis ingen kan svare på det ovenstående.

Findes der en gratis "komponent" til Delphi, som laver sin egen GUI - og som Windows XP ikke kan "override" med dens XP-themes?

[Redigeret d. 02/02-06 14:55:43 af Søren]



Ved ikke helt om jeg fik udtrykt mig korrekt i mit indledende spørgsmål.

Tag f.eks. disse screenshots:
http://www.f1challenge.dk/pics/Windows_XP.jpg
http://www.f1challenge.dk/pics/Windows_Klassisk.jpg

Jeg er helt ligeglad med den blå ramme, som XP-temaet laver.
Det jeg irriterer mig over er at den grå baggrund ikke er ens i begge temaer (samme gælder med knapper og scrollbars). Er der ingen "nem" måde at kode det sådan at jeg bestemmer hvordan de farver skal være og på den måde tilsidesætte WinXP's themes?



Jeg kan altså ikke se nogen som helst forskel, bortset fra farverne er lidt anderledes. Men hvis du synes det ser så grimt ud, kan du jo bare slå Luna theme fra på din egen pc. Personligt ville jeg være fuldstændig ligeglad..

-----------------------------
Jonas (Decko)
http://decko.1go.dk/blog



Jeg er efterhånden noget frustreret over hvad de forskellige Windows XP themes gør ved mit program.

I et theme ser det fint ud, i et næste er alt sort og sådan fortsætter det bare :)

Nu er spørgsmålet.
Kan jeg slå Windows XP themes påvirkning på mit program fra på en eller anden måde, således at gråt er gråt på alle skærme og scrollbaren ikke får tilegnet forskellige styles? :-)

Programmet er lavet i Delphi 2005.

[Redigeret d. 01/02-06 20:21:48 af Søren]


Det burde du kunne, jeg har nu ikke lige tjekket i delphi2k5. Meeen, for at programmer får XP-Styling kræver det en manifest-ting som enten er integreret i programmet eller ligger som en fil ved siden af, hvis du beder delphi om ikke at inkludere den, styler xp ikke dit program.
M.V.H.
Loke Dupont aka colde



Hey Søren,
som Colde skriver inkluderes WinXP manifestet i dit program, og derved ved Windows XP/2k3/Vista at det skal styles (styler derved alle standard controls som det aktive theme har valgt de skal).

Sidder desværre ikk lige med en Delphi 2005'er her, men led efter følgende linie
{$R WindowsXP.res}
i <projektnavn>.dpr fil :)

Denne kan du så slette, derved fjerner du at den styler dem :)

Du kan evt. lade det være en indstilling for brugeren om de skal være slået til eller fra, ved at kopiere WindowsXP.res ind hvor dit program ligger som exename.exe.manifest og fjerne den derfra hvis der ikke skal styles :)

Med venlig hilsen
Ken Christensen



t