IT uddannelser på Fyn

Tags:    diverse

Hej udviklere

Jeg bor i Odense, og står og skal til at finde ud af hvad jeg vil lave til sommer. Jeg vil gerne ind på noget IT-uddannelse. Mit problem er bare, at uddannelserne i Odense, hovedsagligt underviser i Microsoft-teknologier (.NET, C# osv.), hvilket jeg ikke er interesseret i.

Er der evt. nogen der kender nogen uddannelser på Fyn som underviser i andre sprog? Jeg ville være interesseret i at lære sprog som Java, Python, Ruby, C osv.

Jeg er ret sikker på at der bliver undervist Java på Datamatikeren i KBH, men det er ret langt at pendle synes jeg.

Jeg har færdiggjort Web-Integrator på Syddansk Erhvervsskole, og går lige nu på VUC, hvilket jeg bliver færdig med til sommer.

Håber nogen har nogle foreslag. Tak på forhånd.

Sproget der bruges på en uddannelse er ikke så vigtigt. Uddannelserne skal undervise i de underliggende koncepter bag sprogene og teknologierne så man har den bagage der skal til for selv at kunne sætte sig ind i nye sprog. IT-uddannelserne indeholder meget mere end sprog og frameworks. I erhvervslivet kommer man til at arbejde med en række af sprog og teknologier som man aldrig er blevet undervist i. Derfor synes jeg ikke du skal være så kræsen med sprog og teknologier, for du kan sagtens bruge dele af det du lærer om C# og .NET til at forbedre dine kundskaber inden for Java. Mit råd er derfor bare at springe ud i det. Tag til åbent hus arrangement på de uddannelsessteder du er interesseret i og hvis du kender nogle der har gået de steder, så snak med dem og hør hvad de har fået ud af det.

Tak for svaret Kim.

Jeg kan godt se hvad du mener. Men når de skriver at man kommer til at arbejde med bl.a. .NET og C#, menes der vel at det er dét man kommer til at arbejde med? Jeg forstår godt at jeg nok vil kunne bruge baggrundsvidenen, men jeg har på den anden side heller ikke lyst til at bruge de næste 2½ år, på at kode i sprog, som jeg ikke er interesseret i at bruge senere hen.

Jeg ved godt at det ikke helt er det samme, men på Webintegrator blev vi f.eks. undervist i PHP, og det ville jo blot have besværliggjort det, hvis jeg havde siddet og prøvet at lære hver enkelt ting vi fik at vide, bare i ASP. Men er det anderledes på de vidregående uddannelser? bliver der undervist mere bagvedliggende teknologi, eller?

Jeg vil mene at der bliver undervist mere i det begvedliggende. Det håber jeg i hvert fald der gør de fleste steder. Discipliner som brug af patterns, algoritmer, diagrammer osv. er ikke bundet til et specifikt sprog eller framework. Grunden til at man vælger C# eller Java på uddannelsesstederne, er at man på en eller anden måde skal arbejde praktisk med koncepterne og her fungerer sproget blot som et værktøj.

Du skal ikke være bange for hvad sprog du starter med. Det sprog er blot en indgangsvinkel. Desuden kan jeg ikke se hvad der er galt i at lære om C# og .NET. Kan jo være at du efter endt uddannelse rent faktisk kan bruge det til noget selvom du går i en anden retning.

"Hvis dit eneste værktøj er en hammer, så ser du alle problemer som søm."

Jeg er ikke i tvivl om at jeg ville kunne bruge ting fra C# eller .NET til noget, men jeg har ikke rigtigt lysten til at lære det, som havde det væres f.eks. Java.

Ved godt at det kan lyde lidt som et luksusproblem :)

Jeg synes det er trist at der ikke er større variation af hvilke "værktøjer" man kan få lov til at lære at bruge, rundt omkring i Danmark.

Men tusind tak for svarende. Hvis der er nogen der har foreslag til nogle specifikke uddannelser, så lad mig høre :)

Det vigtigste er at du lærer OOP. Om det sker med Java eller C# er et fedt. Du kan hurtigere slå over.

Men held og lykke med det!!

t