Skoler/Fritidsaktiviteter.

Tags:    java

Hej alle sammen Daniel her (igen).

Jeg har søgt og søgt og søgt, men jeg kunne desværre ikke finde noget der kunne lære mig Java.
Jeg har det problem med internet learning at jeg bare ikke kan spørge hvis der er noget jeg ikke forstår("der findes google"),Men igen så er problemet der stadig.

Så det jeg vil vide, om der er noget af en skole, eller kan jeg lære java i en form for en skole?

Jeg vil gerne videre da jeg har taget mit 9.klasses.
Men hvilke skole skal jeg tage?
HTX? HF? Vil gerne til noget hvor jeg også kan lære noget om programmering.

Så er mit spørgsmål: Hvilke skole skal jeg gå på for at lære java i Danmark? Eller er der nogen slags form for en fritidsaktivitet som kan lære en sådan noget?

Mvh - Daniel Medveczku

Jeg har programmering på HTX i Odense hvor vi har programmering. Der bliver fokuseret på java i de timer ;)

Java lærer de også på datamatiker (bla. Roskilde) så du kunne tage HTX også datamatiker efterfølgende.

Java lærer de også på datamatiker (bla. Roskilde) så du kunne tage HTX også datamatiker efterfølgende.

Det er ikke til at vide, hvad der undervises I, når han er færdig med en gymnasiel uddannelse, men et programmeringssprog er også bare et værktøj, så uanset hvad man starter med, så bør man lære et par andre, som kan være bedre til at løse andre typer af opgaver. Det første skal primært bruges til at forstå principperne i programmering...og det er så også det sværeste :-)

Det er ikke til at vide, hvad der undervises I, når han er færdig med en gymnasiel uddannelse, men et programmeringssprog er også bare et værktøj, så uanset hvad man starter med, så bør man lære et par andre, som kan være bedre til at løse andre typer af opgaver. Det første skal primært bruges til at forstå principperne i programmering...og det er så også det sværeste :-)

Men Lærer HTX dig noget om programmering overhovedeT?

Men Lærer HTX dig noget om programmering overhovedeT?

Som udgangspunkt nej. Men du kan på nogle steder vælge Programmering C som valgfag på 3. år. Men det er virkelig kun det mest basale man lærer, det selvfølgelig også der man skal starte. Men ved slutningen af året var vi ikke på et stadie hvor vi lavede vores egne klasser endnu, eller opdelte koden i funktioner (metoder).

Der var dog vis It/Kommunikations-linjen da jeg gik på HTX som vidst også havde noget basalt med C# og noget mikrodatabase/html noget. Men gik ikke på linjen så er ikke sikker.

Indlæg senest redigeret d. 05.01.2011 19:17 af Bruger #14645
Jeg vil nu sige at den del vi lærer er rimeligt okay.
Nu har jeg selv en ret god forståelse for programmering og har programmeret og kodet i mange år efterhånden, men synes egentligt der kommes ret godt omkring.
At læreren så er elendig er en helt anden sag, men hvis man kigger på selve indholde af det vi BURDE lære er det faktisk rimeligt okay som en grundlæggende viden om programmering og et springbræt til at komme videre ;)

Ja det lyder altså rigtig godt.

Erm er der nogen fritidsaktiveter/fritidsprogramming gruppe som hjælper andre med at komme i gang?

Hvis du har planer om en gymnasial uddannelse, så lad vær at tænke over om du nogen steder kan bliver undervist i programmering. Niveauet er så lavt, at de fleste jeg kender ikke har kunnet relaterer til det når de starter på en vidergående uddannelse. Så vælg hellere bare udfra hvad du har lyst til, og læs i stedet nogle artikler og bøger der hjemme... Det vil være dig endnu mere lærerigt...

Indlæg senest redigeret d. 05.01.2011 23:31 af Bruger #5097
Ja :) men jeg har også kigget på nogle aftenskoler men de tilbyder simpelthen ikke nogen programmering.

Jeg tror ikke det er helt det rigtige sted at begynde.

Programmering i Danmark er generelt ikke udbredt nok til at du via et kursus/aftenskole/fag i gym kan lære sådanne ting på et højt nok niveau (efter min mening).

Jeg vil foreslå dig i stedet at købe et par gode opstarts bøger omkring Objekt Orienteret Programmering som giver dig den basis du behøver.

Jeg er selv Datalogi studerende på 2. år i Århus og jeg kan varmt anbefale dig bogen Objects First With Java af Barnes & Kolling dette giver dig såden en god introduktion til Java men også på et højt fagligt niveau (uni start niveau).
Hvis du vil have lidt lavere niveau og en blidere opstart, vil jeg anbefale bogen Introduction to Programming with Greenfoot af Kolling denne gør det lidt sjovere at programmere da det meste i bogen handler om spil osv. Så du faktisk får noget mere visuelt ud af din kode.

Begge bøger bruger dog lærings programmer (software) til at give dig introduktion (dels Greenfoot og BlueJ) hvilket måske ikke åbner dørene til videre funktionel brug af Java.

Hvis du forstår de basale principper i Object Orienteret software og du ikke gider at "lege" så meget rundt som de første to bøger gør vil jeg foreslå du søger efter bøger som Object Orientated Design & Patterns af Horstmann.

(alle bøger er på engelsk, dog let læseligt)
Håber det kan bruges.

Indlæg senest redigeret d. 06.01.2011 23:20 af Bruger #13429
t