3DS MAX og Delphi

Tags:    delphi

Hey udviklere..

Har et stykke tid gået og tænkt på, om man på en eller anden måde kunne vise 3D studio Max-filer i delphi, via openGL?

Kan det lade sig gøre uden at det kræver en højere programmør-uddannelse? :P

(Ja / Nej, hvis ja, hvordan?)

Mvh...
Allan Nørgaard Kristensen



5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det kræver jo bare, at du loader/parser en 3ds fil, ligesom du ville loade enhver anden fil, og herefter viser de respektive triangles/texcoords/normals via OpenGL.

Filformatet er tilgængeligt her:
http://www.wotsit.org/filestore/3ds_d.zip

Det kræver overhovedet ikke en uddannelse, men det kan måske godt blive lidt langhåret, hvis ikke du har prøvet at loade en fil ud fra en fil formats beskrivelse før?

Men du skal nok starte med "statiske" modeller, dvs. dem der er stillestående, før du prøver med nogle med animationer, der er opbygget af keyframes eller deres egne skeletter, for det er her, det begynder at blive virkelig langhåret, især med henblik på matematikken i sidstnævnte tilfælde.

1101110100010110000101000001

Killers don't end up in jail - they end up on a high-score!

[Redigeret d. 26/01-06 22:43:05 af Nicolai Lyster Fersner]



Som skrevet ovenfor behøves du ikke noget videre dybt kendskab til vildere kodning for at loade 3ds modeller

Der findes utallige "loaders" på internettet der loader modellen for dig og måske også renderer dem.
http://www.sulaco.co.za/opengl_project_3DS_file_loading.htm
her er en simpel en.

3DS formatet er dog noget begrænset i det. Det er fint nok til at starte ud med men derefter er det lidt træls at arbejde med. Der er ikke support for bones og alt lys data samt kameraerer er 3ds max's lidt underlige format. Derudover er transformations key'ene lidt svære at regne ud da de går ud fra den forrige key iirc. Bare et lille notat ;)

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com



er det noget man må se en sourcecode til, jeg skriver på et program og har pludseligt fundet ud af jeg har brug for en pharser, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal grieb det an, derfor hjælp mig, jeg er ikke totalt n00b til delphi, men jeg har ingen ide om hvordan jeg skal gribe dcet an



Jeg tjekker det lige ud, så skal jeg nok give points bagefter ;)



Mvh...
Allan Nørgaard Kristensen



Hvis du synes 3ds formatet er for "svært" opbygget, så kan jeg i øvrigt anbefale dig at eksportere dine filer til obj (WaveFront Object format), det er et tekst-baseret format (i modsætning til 3ds, der er binært), som er temmelig nemt at parse, fx:

vp -13 -45 -12
vt 0.1 0.4
vn 24 67.5 67.1

(kan ikke helt huske, om vertex linjer starter med v eller vp, men det er i hvert fald noget i den stil)

Du kan ligeledes læse dig til obj formatet via wotsit (enten kan du navigere dig til den rigtige side, ellers kan du bare søge på obj)

Jeg startede selv med obj for et par år siden, fordi jeg fandt 3ds for besværligt.
Men for hver enkle ting du laver, får du selvtillid og erfaring til at lave noget større og mere avanceret, det er sådan set princippet.
Jeg lavede i øvrigt en 3ds loader efter min obj, så det kan sagtens være nyttig træning at begynde med obj ;)

1101110100010110000101000001

Killers don't end up in jail - they end up on a high-score!



t