Hvis du synes 3ds formatet er for "svært" opbygget, så kan jeg i øvrigt anbefale dig at eksportere dine filer til obj (WaveFront Object format), det er et tekst-baseret format (i modsætning til 3ds, der er binært), som er temmelig nemt at parse, fx:
vp -13 -45 -12
vt 0.1 0.4
vn 24 67.5 67.1
(kan ikke helt huske, om vertex linjer starter med v eller vp, men det er i hvert fald noget i den stil)
Du kan ligeledes læse dig til obj formatet via wotsit (enten kan du navigere dig til den rigtige side, ellers kan du bare søge på obj)
Jeg startede selv med obj for et par år siden, fordi jeg fandt 3ds for besværligt.
Men for hver enkle ting du laver, får du selvtillid og erfaring til at lave noget større og mere avanceret, det er sådan set princippet.
Jeg lavede i øvrigt en 3ds loader efter min obj, så det kan sagtens være nyttig træning at begynde med obj
1101110100010110000101000001
Killers don't end up in jail - they end up on a high-score!