skal have lavet en "comments recieved" optæller

Tags:    php

skal have lavet en optæller til brugerne hver især når de logger ind med de kommentarer de har fået i alt ( i cifre ) men kan ikke helt gennemskue hvordan...

mine tabeller i database:

min "kommentar" tabel:
id navn besked dato postid

min "posts" tabel:
id kunstnernavn billed post

og min "bruger" tabel:
mem_id firstname lastname login passwd email

og jeg har allerede lavet en num rows:

$tael=mysql_query("SELECT * FROM kommentar");
$go=mysql_query($tael);
$num_rows = mysql_num_rows($tael);
$nummer = "$num_rows\n ";

men hvordan for jeg udpeget den enkelte brugers kommentarer? skal jeg oprette en ny id? hvorhenne? og hvad skal jeg gøre? det ville være rigtig dejligt med noget hjælp til dette, da jeg har siddet med det i et par dage nu.

med venlig hilsen
adion

du skal kunne knytte en kommentar til en bruger med en fremmednøgle til brugertabellen.

Og når du så skal have antallet ud, skal du ikke lave en select * men derimod en "select count(id)" på dine data.

du skal kunne knytte en kommentar til en bruger med en fremmednøgle til brugertabellen.

Og når du så skal have antallet ud, skal du ikke lave en select * men derimod en "select count(id)" på dine data.

Kan du uddybe? For forstår det ikke.
Har prøvet mange forskellige ting, men kan ikke rigtig få det til at fungere.

Hvis du vil vise antallet af kommentarer fra artikel nummer 17, skal du udvælge alle de kommentarer der har "postid" == 17. Så vil du få en liste med alle kommentarer. Så kan du vælge at løbe dem igennem i en løkke og tælle hvor mange der er - eller du kan skrive noget sql der tæller det: "select count(*) from kommentar where postid = 17"

men det skal jo være alle kommentare som folk har skrevet til den enkeltes brugers billeder, så når man logger ind skal der stå: Comments recieved (et tal)

Så skal du lave en "join" i din sql, hvor du så tæller alle de kommentarer der er oprettet til alle posts som en bestemt bruger har oprettet.

1: Start evt. med at finde alle posts en bestemt bruger har lavet.
2: Lav en løkke, hvor du løber alle artikler posts igennem og finder antallet af kommentarer for hver enkelt post
3: summer alle de tal du får ud af det, så har du dit tal.

En alternativ måde er at lave det hele i sql:

select count(*) from kommentar join post on kommentar.postid = post.id where post.kunstnernavn = "ditnavn"

t