Hvilket program?

Tags:    grafik webdesign

Hej udviklere :)

jeg har gået i et stykke tid og tænkt på hvilket program er bedst til, at sidde og lave et design i?

håber lidt i kan komme med nogle svar på hvad i for eksempel bruger og muligvis nogle tutorials :)

Helt klart Photoshop, der findes tons af tutorials til det.

Så vil jeg da google lidt tutorials til det :)

Jamen det kommer jo meget an på hvad man mener med design.
Er det webdesign du tænker på? For et webdesign er jo mere end blot grafik - der skal jo også noget kode bag, i en eller anden grad :)
Eller mener du med "et design" en opsætning af publikationer - for så er PhotoShop helt galt :)

Hvis du mener webdesign så er der tre programmer som bliver brugt meget - PhotoShop, Illustrator og FireWorks.
Og de har alle sammen deres fordele.
PhotoShop er et billed-behandlingsprogram og det har aldrig været meningen at man skal lave webdesigns i det - det betyder også at der er mange ting som er meget besværlige.
Illustrator er til vektor-grafik, hvilket betyder at nogle ting er betydeligt nemmere og andre igen er virkeligt besværlige.
Begge disse programmer har desuden en rigtig høj indlæringskurve - det er ikke noget man lige lærer i løbet af 8 timer!
FireWorks er udviklet til webdesign, hvilket vil sige at der er mange ting som bliver rigtig nemt (f.eks. wireframes) men at der ikke er samme udvidede mulighed for at redigere billeder - dette skal man altså stadig gøre i PhotoShop. Til gengæld er indlæringskurven noget lavere end for de to andre programmer og så er det billigere!

Jeg sad faktisk og læste en rigtig god artikel om, om man bør vælge PhotoShop eller FireWorks til webdesign: 50 reasons NOT to use Photoshop for Web Design som du bør kigge nærmere på, inden du beslutter dig :)

Og så vil jeg da lige nævne at du også bør læse lidt teori mht. webdesign - det er super spændende og virkelig brugbart! :) Her har danskeren Jakob Nielsen skrevet nogle spændende artikler som ligger på nettet og ellers er der f.eks. også Jesse James Garrett.

Indlæg senest redigeret d. 15.12.2010 21:34 af Bruger #2126
Tusind tak for dit svar Christina vil helt klart kigge nærmere på det :)

t