Personligt bryder jeg mig ikke om ORM. Idéen er rar, men i praksis er det tungt, skalerer rigtigt dårligt, og ikke så nemt at debugge som hvis du sidder med SQL-queriet direkte.
Jeg koder for det meste igennem CodeIgniter når jeg udvikler PHP, og deri bruger jeg deres version af ActiveRecord(der reelt intet har med ActiveRecord at gøre), som reelt bare er chainable php-metoder der generer statements for dig.
Fx:
$user = $this->db->get_where('users', array('id'=>1) )->row();
$users = $this->db->select('name, id')->get('users')->result();
og så fremdeles.
Fordelen her, fremfor rene SQL-kald, er at alle dine argumenter til metoderne automatisk bliver sanitized, og at DB-librariet bruger drivers til at konstruere den specifikke SQL syntax som din valgte RDBMS tager imod. På den måde kan jeg sømløst skifte mellem Oracle og MySQL efter behov, for eksempel. Der er også en smule mere agil udvikling hentet iogmed at jeg kan fyre ting som get_where(); af istedet for at lave et helt SELECT statement, men det er begrænset i forhold til en ORM
Alt dette wrapper jeg så i model-klasser så min direkte databaseadgang foregår på så få punkter som muligt.