Menu i CSS

Tags:    html css

Hej. Jeg har en lille hjemmeside:

www.mikethk.dk

Men den er ved at blive bygget ud lidt stille og roligt og nu begynder jeg at blive træt af at skulle ændre i min HTML kode for hver side.

Jeg kunne godt tænke mig en menu som er lavet i CSS og derfor går igen på alle mine sider. Da menuen nu alligevel er ens på alle sider.

Men det ik så nemt LIGE at komme igang for en nybegynder. Jeg håber der er en der kunne give mig start teksten i CSS filen, så skal jeg nok arbejde ud fra det og finde ud af hvad jeg kan.

En menu lavet i CSS og ikke kun designet i menuen men også menu linksne. Håber i forstår.

Mvh. Mikethk

2 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej,

CSS står for Cascade Style Sheet og som navnet antyder er det rent style-mæssigt. Du kan ikke få CSS til at lave en menu til dig. Der er dog nogle andre ting du kan gøre:

1) Copy paste for hvert side du laver.
2) Brug PHP eller ASP og lav en funktion der hedder makeMenu() og kald den for at indsætte menuen.
3) Lav menuen i javascript. Lav en funktion der tilføjer de rette html elementer hvor du vil have dem og så kald den for at indsætte menue.
4) Lav din hjemmeside i frames sådan at menuen ikke ændres. Dette bliver dog hurtig grimt.

Hej Mike..

Jeg forstår hvis kun noget af det du skriver - nu skal jeg hjælpe dig lidt..

Du vil gerne have at din menu står på hver side, men samtidig kun rette den i en fil.

Som over mig, skal du bruge php. Lad os sige din fil hedder, menu.css
Fold kodeboks ind/udKode 

Så kan du rette din menu i den ene fil uden at skulle ind i på hver side og rette - bare placere filen ovenover med dette ret filnavn der, hvor du vil have din menu på siden :)

Det jeg kan forstå er at du også vil have lidt hjælp med hensyn til selve menu.

I din <head> </head> - sætter du dette, det er selve det grafiske - layout mæssigt :)
Fold kodeboks ind/udKode 

Selve i body: f.eks
Fold kodeboks ind/udKode 

Det var lige hurtigt, skriv hvis du får problemer :)

Indlæg senest redigeret d. 22.02.2011 00:23 af Bruger #15747
t