OS, udvikling/programmering, og problematikker

Tags:    programmering

Hejsa MedUdviklere.

Jeg undre mig lidt, Windows skulle være så brugervenligt, og Linux så besværligt, men, når det kommer til programmering/udvikling, så er det næsten lettere på Linux/Unix, end det er hos Windows.
Tillige med, er det også lettere at finde martiale til at programmere hos Linux, frem for Windows, der har et slags kode biblotek hvor man kan hente sine informationer fra.

Er jeg den eneste der føler dette?

---

Dermed siger jeg ikke at det er det samme for en begynder.

Jeg opgave at bruge cygwin, da jeg opgav at få den til at skrive c: foran stinavne.

Bertel Brander, det ved jeg heller ikke lige hvordan man gør, eller hvorfor man skulle det. Cygwin giver ihvertfald muligheden for at få en Linux'ish terminal på en Windows maskine.

I mit tilfælde havde jeg brug for at cygwin kunne bruge/generere "dos" stier for at kunne arbejde sammen med andre windows programmer. Jeg havde sikkert kunne finde en løsning, hvis jeg virkelig ville. Men det at den ikke kan arbejde med diske på samme måde som dos, viser, for mig at se, at cygwin er designet mere ud fra religion (alting skal være på samme måde som unix/linux) end ud fra hvad der er praktisk.

Bertel, det vil jeg godt give dig ret i.

I må lige tage og give nogle eksempler, for som jeg ser det er det fuldstændig forkert.

Hvis nu jeg skal installere en fuld udviklermaskine på Linux gør jeg følgende:
Fold kodeboks ind/udKode 

...så er jeg så'n ca. kørende. Ikke meget er længere væk end en 'apt-get install'.

Kan du give en ligeså kort beskrivelse af installationen af samme programmer (eller lignende) på Windows ?

Robert, det er imponerende at man kan installere så meget unødvendigt skrammel med én kommando...

Og nej, jeg tvivler ikke på at der findes udviklere der har brug for det, men lets face it, 99% af alle udviklere installerer kun en brøkdel af ovenstående. Det kunne helt sikkert gøre lettere at installere på Windows, men for mig er problemet ikke at få ting installeret, men at få alting sat op, så man kan komme til at bruge det, på den måde man vil have det til at fungere. Og de hjælper apt-get ikke.

Det interessante er jo også at man kunne sætte sig ned og lave en apt-get til Windows, hvis der var nogen der gad, og hvis der var nogen der mente behovet var der, der er intet teknisk i vejen for at kunne gøre det.

http://windows-get.sourceforge.net/listapps.php men jeg har ikke prøvet det. Så ved ikke lige hvor let det er.

Indlæg senest redigeret d. 03.12.2010 08:49 af Bruger #1151
Robert, det er imponerende at man kan installere så meget unødvendigt skrammel med én kommando...

Og nej, jeg tvivler ikke på at der findes udviklere der har brug for det, men lets face it, 99% af alle udviklere installerer kun en brøkdel af ovenstående. Det kunne helt sikkert gøre lettere at installere på Windows, men for mig er problemet ikke at få ting installeret, men at få alting sat op, så man kan komme til at bruge det, på den måde man vil have det til at fungere. Og de hjælper apt-get ikke.

Korrekt. Men der har jeg selv et Subversion repository på nettet hvor jeg har min konfigurations data. Så jeg gør følgende:
Fold kodeboks ind/udKode 

Så er min desktop en tro kopi af den derhjemme.

Den slags automatisering er bare utrolig nemt på Linux.

Og hvis 99% af alle programmører ikke har brug for mindst tre-fire forskellige fortolkere og compilere, så bruger de helt sikkert ikke det bedste værktøj til opgaven...så bruger de det eneste værktøj, de har lært at bruge. En snedker bruger sgi nok heller ikke en hammer til alt hans arbejde.

90% af alle udviklere bruger et eller to værktøjer, fordi de altid laver den samme type opgaver.

t