Windows har .NET og Visual Studio 2010. Visual Studio bruger jeg til alt det jeg kan komme afsted med. Ellers bruger jeg emacs.
Skal jeg programmere til OS X, iPad eller iPhone så bruger jeg en mac, hvor XCode er at fortrække. Xcode bruger jeg til alt det jeg kan komme afsted med på denne platform. Koder jeg RoR, bruger jeg Xcode til at redigere filerne, og Finder til at holde rede på min mappe struktur.
Jeg bruger SVN til versionstyring. Til versionsstyring på windows bruger jeg enten AnkSvn til Visual Studio eller Tortoise (mener jeg den hedder) hvis jeg skal bruge SVN fra stifinderen.
Til Linux bruger jeg svn fra kommandolinien, eller fra emacs. Emacs bruger jeg til udvikling, hvor jeg kan slippe afsted med det, ellers prøver jeg mig lidt frem.
Under OS X og Linux har jeg tilbøjlighed til at bruge en eller anden form for shell, dog har jeg aldrig rigtig haft brug for en shell under Windows, dog har jeg prøvet PowerShell, og den er meget fed. Den kan rigtig mange fede ting.
Hvis jeg havde et ønske som jeg vidste kunne gå i opfyldelse, så var det at Visual Studio blev tilgængeligt på OS X og til Linux, for Visual Studio er fan***s cool.
Jeg synes ikke at det er svært at programmere til hverken OS X, Windows eller Linux, hvis man bare kender sin toolchain og SVN.
Man har man pages til hjælp på Linux, MSDN på Windows og developers network (mener jeg det hedder) til Apple. Man pages skal man lige lære at kende, men de er gode når man først har set dem an. MSDN stikker dog man pages'ne og developer networket. Dog er Apples ikke helt ringe.
Hvad angår test miljøer, så er Visual Studios mest integreret. Den stikker alt det jeg har prøvet, dog vil jeg sige at jeg bruger Google Test til projekter som jeg ved jeg kan komme til at sidde og udvikle på til flere platforme. Det er fordi at jeg kan bruge en shell til at køre dem på OS X og Linux, hvor imod man kan få den integreret til Visual Studio.
Eneste jeg godt gad kunne var at lære at bruge et build system andet end make. Måske noget der var cross platform såsom SCons.
Af databaser bruger jeg enten MySQL hvor jeg kan ellers MSSQL Server. Jeg er igen en fortaler for MSSQL Server pga T-SQL og den tætte integration med Visual Studio. Dog har MySQL også nogle fede værktøjer, som er lette at arbejde med.
I mine øjne er Windows meget gode til at gøre materiale let tilgængelig for udviklere. Faktisk er de i mine øjne bedre end de fleste. Java, MySQL og Objective-C folkene (og mange andre) kunne godt tage ved lære af MSDN, og alt det som Microsofts development afdeling har kastet ud. Entity Frameworket, Linq, T-SQL osv. Men det er jo bare min mening. I andre mener vel sikkert noget der er stik modsat.
Indlæg senest redigeret d. 01.12.2010 17:57 af Bruger #1151