Med al den snak om terminal/kommandoprompt, har I så alle overset Microsoft's bud på et stærkere alternativ i form af PowerShell? Jeg spørger af ren nysgerrighed, for jeg skriver personligt så absolut få kommandoer i min dagligdag som muligt, som den inkarnerede og glade Windows bruger jeg er . Jeg har dog hørt at PowerShell skulle være rimeligt stærk og scriptable med piping af .NET objekter osv. - er den ikke noget værd eller hvad
Nu er piping af .NET objekter ikke så interessant for mig, men jo, jeg har længe gået og overvejet at give PowerShell et skud. Det er bare sparsomt med snak omkring det derude, så jeg var af det indtryk at det var et flop. Men det kan godt ske, jeg skal se på det
Ja, terminalen er "populær" på Linux, Linux nørder elsker at strikke et Shell script sammen til at løse en eller anden opgave. Det sjove er bare at Windows brugere af en eller anden grund ikke har brug for at løse de opgaver...
Bertel, du er mere intelligent end det her. Jeg har
ofte brug for at løse opgaver med avancerede shellscripts i Windows, men det kan jeg ikke fordi CMD er en svagpisser -- det er det, der er hele humlen
At CMD er for svag til at akkommodere behovet for avancerede scripts er
ikke en feature.
Du savner kommandoer i Linux' terminal? Du har ikke engang prøvet, ser det ud til.
dir /S ?
prøv med ls -R
findstr?
prøv med grep
ikke videre akrobatik der.
Min tur.
Fortæl mig hvordan jeg i CMD kan outputte indholdet af en fil, pipe det igennem et script som stdin og viderelede eventuelt fejloutput fra scriptets stderr til systemets bitbucket.
Fortæl mig hvordan jeg på Microsoft's kommandolinie kan lave rekursive cronjobs der via et script modificerer sig selv efter behov ved hver kørsel.
Fortæl mig hvordan jeg gør noget så simpelt som at få en farvet prompt der indeholder data om mit nuværende git repository's branch, som fx her:
http://peecee.dk/uploads/112010/prompt.png