Tags:
programmering
Hejsa MedUdviklere.
Jeg undre mig lidt, Windows skulle være så brugervenligt, og Linux så besværligt, men, når det kommer til programmering/udvikling, så er det næsten lettere på Linux/Unix, end det er hos Windows.
Tillige med, er det også lettere at finde martiale til at programmere hos Linux, frem for Windows, der har et slags kode biblotek hvor man kan hente sine informationer fra.
Er jeg den eneste der føler dette?
---
Dermed siger jeg ikke at det er det samme for en begynder.
Der er nogle ting der er enklere på Linux end Windows. Bl.a. fordi der er en meget stor del af Linux brugere der selv programmerer, mens langt de fleste på Windows ikke programmerer.
Og man kan efterhånden få IDE'er til Linux, der er lette at gå til.
Men at det skulle være lettere at finde materiale om at programmere til Linux end til Windows, synes jeg ikke lyder usandsynligt.
For hr. og fru Jensen er Windows stadig lettere at bruge end Linux, mens for programmører er billedet måske omvendt.
Det er også sådan jeg mere eller mindre ser/forstår det Bertel, men, hvorfor skal der være så stor en forskel på at ville udvikle på 2 forskellige systemer?
I MIT Hoved, er Microsoft kun til for at lave det sværre end det egentilgt bør være.
Kan godt være jeg starter en religions krig her, men, jeg syntes virkelig at man bør sætte mere fokus på fx. ubuntu til hr. og fru Jensen, da de måske en dag også for brug for at kunne andet end at begrænse sig.
Iøvrigt, hvis vi skal kigge i fremtiden, og spå, så bliver vi jo mere og mere tekniske, så hvorfor skal 2 forskellige systemer adskilde os, ligesom religion gør nogle gange med folk?
MixIT bør være fremtiden.
Linux bliver hele tiden bedre og mere og mere brugervenligt. Men bundlinjen er at den typiske Linux bruger og udvikler er en nørd der laver nye programmer og features til andre nørder som dem selv. Derfor er der gode udviklingsværktøjer til Linux, men ikke så mange gode og lette programmer til Hr og Fru Jensen.
Kan godt være jeg starter en religions krig her, men, jeg syntes virkelig at man bør sætte mere fokus på fx. ubuntu til hr. og fru Jensen, da de måske en dag også for brug for at kunne andet end at begrænse sig.
Det du siger giver ikke helt mening. Ubuntus primære fokus har lige fra starten været hr. og fru. Jensen. Det er derfor at selv min far i dag, kan bruge Linux, uden de store vanskeligheder.
Du skulle prøve at kigge, på nogle af de Linux distroer der ikke har noobs som målgruppe (Arch, Gentoo, Slackware), det er virkelig noget helt andet.
Hmm nu er jeg personligt også rigtig glad for Linux, og syntes også det er fremragende når man er udvikler.
Men jeg må indrømme at jeg syntes i hakker Windows måske lidt for meget ned på Windows.
.NET-sprog såsom C# og Visual Basic findes der jo tons vis af informationer om, og de er jo alle fuldstændig integreret med de biblioteker som hakker så meget ned på. Også gamle Delphi er fint velintegreret og der findes tons vis af bøger om emnet. Kan slet ikke se der skal være nogen problemer på den vinkel.
Sagen er jo den at langt de fleste (desværre hvis du spørger mig) bruger Windows og derfor findes der da naturligvis tons vis af informationer om programmering til Windows.
Jeg kan godt se at Linux har fordel med henhold til at vi har GCC-compileren og som standart rimelig gode systems-værktøjer via terminalen (SSH og SVN som eksempel).
Men ej. I må komme med nogle eksempler på hvorfor i konkret i vurderer at informationer omkring Linux programmering er lettere tilgængeligt i forhold til Windows
Jeg synes Linux er besværligt og gammeldags. Windows er bedre pga den flade API, og mindre fokus på multiuser paradigmen.
Nu er jeg jo også så heldig at programmere Object Pascal, så der rent faktisk findes gode værktøjer til Windows
Jeg holder mig til lune Windows, over versions/konfigurations-fils helvedet GNU/Linux, indtil den dag mit eget OS er klart
Nu udvikler jeg regelmæssigt på både Linux og på Windows, og jeg må sige at det langt hen ad vejen er helt den samme oplevelse: Åbn editor, skriv kode, test test test.
Der hvor det bliver møjsommeligt på Windows og en drøm på Linux er når alt det andet, dvs det ikke-kode relaterede, skal laves. Revisionskontrol, refactoring ved søgning og erstatning på mange filer, scaffolding, commandline-baserede unit tests mv. - simpelthen fordi Windows' kommandoprompt er så tung og clunky, og at denne slags utility-opgaver simpelthen tager for lang tid med point 'n click værktøjer. Det er guld værd at have en almægtig kommandolinie til rådighed når man udvikler, og derfor foretrækker jeg Linux, og bruger det på min arbejdsworkstation(der må siges at være missionkritisk).
Men hvis man ikke har disse behov, eller kan leve med et virvar af spyware-inficerede gui-værktøjer man kan hente ned fra suspekte downloadsites til Windows der løser opgaven på et acceptabelt niveau (fx PowerGREP), så er Windows en ganske habil platform. Til udvikling opaf Microsoft-centriske systemer såsom .NET er Microsofts egen platform dog naturligvis klart at foretrække. Linux har Mono og MonoDevelop, og det er ikke umuligt at udvikle C# derpå - ligeså vel som det ikke er umuligt at udvikle alt andet på Windows - men ligesom at det er rarere på Linux at udvikle generelt, er det også rarere at udvikle C# på Windows, fordi alle de fede værktøjer er til rådighed på platformen.
Det handler om at opveje cost/benefit og hvad der er vigtigst. Min Windows-maskine kører Windows fordi jeg har et gamingbehov Wine ikke dækker fyldestgørende, og når jeg alligevel sidder med den kan jeg også ligeså godt få noget kode fra hånden. Så prioriteten her er ikke udvikling, hvorfor jeg kan leve med Windows' mangler på kommandolinien i den kontekst. (Jeg besejrer de fleste af de problemer, men ikke alle, ved at have en msysgit (git-bash) installeret så jeg praktisk talt har en bash-kommandolinie, det hjælper en del).
Jeg ved ikke hvorfor revisionskontrol, refactorering eller søg & erstat skulle være enklere på Linux. Jeg foretrækker langt Windows commandprompt for Linux terminal, nok mest fordi jeg har brugt commandprompten mere end terminalen på Linux.
Enig med Per.
Forstår slet ikke i ser Windows som er dårligere værktøj end Linux når det handler om programmering sådan helt specifikt. De største editorer køre både på Linux og Windows. Microsoft har brugt meget lang tid på at lave værktøjer til at udvikle til Windows. Kan slet ikke forestille mig at i kan løbe tør for informationer omkring Windows programmering og så videre...
I må lige tage og give nogle eksempler, for som jeg ser det er det fuldstændig forkert.
Men Per har altså helt ret i at Linux helt generelt har enorme fordele når det handler om avanceret computerbrug. Linux har en super stærk terminal, og den er altså bare cmpromt total overlegen. Den er super vel integreret, har ssh og svn som standart installeret (med de fleste distro's). Linux har jo også emacs og vim, wget og så videre. Den kan teknisk bare meget mere. Og hvis den ikke kan, kan den lære det.
Windowses prompt er bliver der altså næsten ikke udviklet til. Dokumentationen er lav. Nogen ting såsom ssh er ligefrem ikke sådan rigtigt muligt at få integreret ordenligt i prompten.
Så ej, Bertel, Windows'es cmprompt er vand i forhold til Terminalen i Linux. Og er du ikke overbevist, må du prøve at lege lidt med den. Terminalen er linux-folkets stolthed...