ØÆÅ laver rod for mig.

Tags:    php

Hejsa.

Jeg har et problem med øæå, det vises fint nok på siden, men når google indexere siderne bliver det vist som noget vulapyk.

Fra google: Meget lÃKkre og stramme sort leggins. - Behagelig at have pÃI, og sÃI er de ikke til at overse!

Tegnsætningen er utf-8. Hvis jeg forsøger at lave en xhtml validering brokker den sig også over at der er ikke utf-8 tegn. Det hjælper ikke at ændre charset til iso-8859-1 og jeg har også prøvet med en php header() hvor jeg sætter charset til iso-8859-1 så får jeg bare også fejlene på siden :S

Hejsa.

Jeg har et problem med øæå, det vises fint nok på siden, men når google indexere siderne bliver det vist som noget vulapyk.

Fra google: Meget lÃKkre og stramme sort leggins. - Behagelig at have pÃI, og sÃI er de ikke til at overse!

Tegnsætningen er utf-8. Hvis jeg forsøger at lave en xhtml validering brokker den sig også over at der er ikke utf-8 tegn. Det hjælper ikke at ændre charset til iso-8859-1 og jeg har også prøvet med en php header() hvor jeg sætter charset til iso-8859-1 så får jeg bare også fejlene på siden :S

Jeg går udfra det er sitet i din signatur. Det burde virke med iso-8859-1 (det vil dog stadig ikke være valid kode). Ligenu bruger du 8859-1 i din html, men din server sender utf-8 i din header.

Desuden er jeg næsten sikker på, at du burde kunne bruge UTF-8 med &oeslash; istedet for ø osv.

Indlæg senest redigeret d. 25.11.2010 20:06 af Bruger #955
Jeg kan godt bruge &oeslash; i stedet for. Og ja det er sitet i signaturen der laver problemer.

Men når jeg ændre det til iso-8859-1 så vises de øæå'er der giver problemer som de gør nu i nogen af mine google søgninger. Jeg troede egentlig at utf8_encode(); lavede øæå om til &oeslash; men det gør det så ikke. Hvis jeg bruger utf8_encode vises øæå som i første indlæg.

Jeg har spurgt surftown om de kan være behjælpelige med at finde en løsning, nu må vi se hvad der sker, de har indtil videre ikke være specielt hjælpsomme med ret meget.

Jeg kan godt bruge &oeslash; i stedet for. Og ja det er sitet i signaturen der laver problemer.

Men når jeg ændre det til iso-8859-1 så vises de øæå'er der giver problemer som de gør nu i nogen af mine google søgninger. Jeg troede egentlig at utf8_encode(); lavede øæå om til &oeslash; men det gør det så ikke. Hvis jeg bruger utf8_encode vises øæå som i første indlæg.

Lige nu sættes det er en php header(); men også i html'en. Begge dele står nu til UTF-8
Jeg har spurgt surftown om de kan være behjælpelige med at finde en løsning, nu må vi se hvad der sker, de har indtil videre ikke være specielt hjælpsomme med ret meget.

Indlæg senest redigeret d. 27.11.2010 00:43 af Bruger #15912
Du kan nok ikke få Surftown til at hjælpe dig, da tegnkodning på din side er noget du helt selv styrer, det har de ikke noget med at gøre. (Men det kan selvfølgelig godt være de er venlige at hjælpe dig alligevel).

PHP-funktionen utf8_encode giver dig ikke en streng kodet med HTML entities, som du forventede. Den giver dig derimod en streng kodet som UTF-8, som navnet siger, såfremt inputtet er kodet som ISO-8859-1. At kode ting i HTML entities som & oslash; er bare en dårlig vane, så lad være med det. Og når nu du har valgt UTF-8, hvorfor så ikke bare have dine strenge i UTF-8 hele vejen igennem i stedet for at bruge en funktion som utf8_encode?

Din side angiver ret klart i header, at den er UTF-8. Måske det ikke altid har været sådan, og Google bare ikke har opdateret sit indeks endnu?

Desuden er det heller ikke hele din side der rent faktisk er UTF-8. Når du erklærer din side som UTF-8, så er du altså nødt til at sikre dig at hele siden rent faktisk også er UTF-8.

Eksempler på din forside, som du skal rette:
alt="em?rket" />
alt="Bl?" />
alt="Gr?n" />
alt="Gr?" />
alt="R?d" />

Disse steder skal du rette fra at bruge ISO-8859-1 til at bruge UTF-8.

Indlæg senest redigeret d. 27.11.2010 22:54 af Bruger #3143
Hej Jesper, du er en skat :) Det sidste du skriver gav fejlen :)

t