Hjælp til udannelse

Tags:    programmering

Hej jeg kunne godt tænke mig at være programmør.

Jeg har tænkt over at arbejde med programmering af programmer, spil og lignende. Jeg har kigget lidt på de forskellige uddannelser, men er ikke helt sikker på hvilken uddannelse der ville være bedst at vælge for mig. Jeg har bestået HTX, men har kun haft matematik på B, jeg er dog klar til at tage det på A-Niveau hvis det skulle være nødvendigt. Derudover ville jeg gerne spørge om dervar et specifikt sprog i ville anbefale mig at øve mig på.

7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du må lige overveje hvor teoretisk eller praktisk du ønsker at arbejde.

Hvis du vælger praktisk bør du nok tage en datamatiker uddannelse. Den tager 2 1/2 år.

Hvis du til gengæld vælger at ville arbejde med det mere teoretiske er de vigtigste nok:
Datalogi
Softwareteknologi (civilingeniør)
ITU's uddannelse.

Alle disse tager vist 5 år.

Datalogi og Softwareteknologi minder meget om hinanden. Men uden at kende de præcise forskelle forskelle så mener jeg at datalogerne mere har fokus på modeller for udvikling og andre klassiske datalogiske fag (indlejrede systemer, diskret matematik osv.). Softwareteknologi (hvilket jeg læser) har til gengæld mere fokus på matematikken. Eksempelvis algoritmer, kryptologi, matematisk modellering osv...
Men begge uddannelser er vist næsten ens.

ITU har nogle spil-udviklings linjer, og nogle linjer hvor der også er mere fokus på økonomi, brugervenlighed. Altså måske en lidt blød it-uddannelse, i den teoretiske ende.

For lige at få hele paletten så læser jeg datelogi.
Det er en 5 årig uddannelse (somregl, 3 = bachelor, 2 = kandidat).
Da jeg spurgte for et par år siden hvad forskellen var mellem softwareteknologi lød det til at på Datalogi var man lidt mere teoretisk hvor softwareteknologi var den samme læring bare på en mere pratisk måde.

Ang. sprog vil jeg tro at Java er den mest "rene" form for OOP-sprog du kan finde og den der bliver brugt mest rundt om i de forskellige uddannelser.
Hvis du kan basis i Java med nedarvninger og typehåndtering giver det dig også et godt indtryk til de funktionelle programmeringssprog og andre "grimme" sprog som C++.

Ang. datalogi (som jeg læser):
Man kan godt få det indtryk ud fra Theis' indlæg at man i Datalogi ikke beskæftiger sig med "algoritmer, kryptologi, matematisk modellering osv..."

Dette er ikke helt korrekt. Dataloger arbejder i høj grad med algoritmer. Herunder
- design af algoritmer (grådige, divide & conqueror, dynamisk programmering, osv.)
- analyse af algoritmer (køretider, amortiseret køretider, osv.)

Der er også specifikke kurser om diskret matematik i forbindelse med generel talteori - som bruges til kurser om kryptologi. Ligeledes har mange dataloger også statistik fag. Herunder generelle basis statistik fag, og mere specifikke fag som eksempelvis statistisk modellering/simulering.

På datamatikeren lærer du at lave applikationer til erhvervslivet. Man lærer hele produkt apperatet at kende så at sige.

Man lærer selvfølgelig at programmere. Patterns, data strukturer og algoritmer.
Men du lærer også at modellere og beskrive det du gerne vil lave. Du lærer også om virksomhedsstrukturer, og dennes processer.

Du kan med en datamatiker vælge at læse videre. Enten i en bachelor i datalogi, eller måske en software eller weboverbygning.

Hmmm, ej softwareteknologi er ikke mere praktisk. Det er en udbredt fejl at ingeniører handler om det praktiske. Vi har næsten ingen større projekter, eksempelvis, så på den måde minder vi meget om datalogerne.
Måske er en væsentlig forskel at vi har en bredere naturvidenskablig forståelse. Vi har nemlig de første år nemlig også fysik og kemi, mens datalogerne ikke beskæftiger sig med dette (vi har også statistik/sandsynlighed og generel matematik). Så det er måske en konkret forskel.

Ligesom datalogi jo også opdels i 3 år = bachelor og 2 år = kandidat.
Se her vores "forløb" for bacheloren. Den giver lidt et overblik over hvad Softwareteknologi studiet handler om:
http://www2.imm.dtu.dk/softwareteknologi/forloeb.html

Bemærk at vi har rigtig mange valgfag... Det er bare lækkert :)

Vi begyndte også med Java, og det er som Jesper Lindstrøm Nielsen siger, et godt sprog at lære basis udfra, da man med den grundlæggende Java viden på plads let kan sætte sig ind i C++, C# eller objective-c.

Java er næsten standart over hele landet...

t