æ, ø og å problem (php til Excel ark projekt)

Tags:    php

Hey everybody :)
Jeg er i gang med at bruge en klasse der er rigtig smart til at lave Excel ark i PHP med. Dette er i forbindelse med en sportskulb hjemmeside jeg er i gang med at lave så man kan downloade holdlisten som bliver genereret ud fra en MySql database.

Problemet jeg er støt ind i er når jeg vil skrive personernes adresse til Excel arket. Problemet ligger i at når jeg smider adresser indholdende æ, ø eller å "dør" min string $adresse inde i mit Excel ark. Mit ark kan simpelthen ikke læse de tre bogstaver og stoppper bare stringen når den møder dem. Jeg har prøvet med simpelt str_replace(), men jeg er ikke sikker på hvilken (hvis det overhovedet kan lade sig gøre) kode jeg skal bruge for de forskellige bogstaver for at det vil virke i Excel.

Er der nogle der kender en måde at smide æ,ø og å ind i Excel Ark via PHP? Mit forsøg nedenunder virkede ikke (Excel skriver bare "& aelig;", "& oslash;" osv. i stedet for bogstaverne lige pt)
Fold kodeboks ind/udKode 

Håber i kan hjælpe :)
PS. "Hamdervej 12, 8000 Århus C" bliver til "Hamdervej 12, 8000" i Excel arket
PPS. Jeg har lavet om på html koderne for æ, ø og å fordi forumet selv laver dem om til de rigtige bogstaver :P

Indlæg senest redigeret d. 08.11.2010 08:43 af Bruger #14530
2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det giver ikke mening at escape tegnene som HTML, da det ikke er et HTML-dokument du er ved at lave, men derimod et Excel-dokument. Desuden giver det heller ikke meget mening at omgå tegnkodningsproblemer ved at bruge escape-tegn.

Jeg vil gætte på at du ikke selv har lavet klassen $excelObj. Du har ikke fortalt hvor du har fundet den, men det kunne fx være http://phpexcel.codeplex.com/ . Hvis det er den klasse du bruger, så prøv at læse den tilhørende dokumentation.

Citat fra dokumentationen (http://phpexcel.codeplex.com/wikipage?title=FAQ&referringTitle=Requirements&ProjectName=phpexcel ):

There seems to be a problem with character encoding...
It is necessary to use UTF-8 encoding for all texts in PHPExcel. If the script uses different encoding then it is possible to convert the texts with PHP's iconv() function.

Indlæg senest redigeret d. 08.11.2010 09:27 af Bruger #3143
Yeps det er den klasse jeg bruger, skulle lige til at sige jeg har fundet svaret, så behøves ikke hjælp mere :)

Kan da lige dele. Hvis man bruger denne klasse skal man blot encode sine strings til UTF-8 (hvis de ikke allerede er det). Jeg har blot brugt funktionen utf8_encode() om alle mine strings der skulle ind i Excel arket og there you go, nu virker det :D

Indlæg senest redigeret d. 08.11.2010 10:48 af Bruger #14530
t