Hey everybody
Jeg er i gang med at bruge en klasse der er rigtig smart til at lave Excel ark i PHP med. Dette er i forbindelse med en sportskulb hjemmeside jeg er i gang med at lave så man kan downloade holdlisten som bliver genereret ud fra en MySql database.
Problemet jeg er støt ind i er når jeg vil skrive personernes adresse til Excel arket. Problemet ligger i at når jeg smider adresser indholdende æ, ø eller å "dør" min string $adresse inde i mit Excel ark. Mit ark kan simpelthen ikke læse de tre bogstaver og stoppper bare stringen når den møder dem. Jeg har prøvet med simpelt str_replace(), men jeg er ikke sikker på hvilken (hvis det overhovedet kan lade sig gøre) kode jeg skal bruge for de forskellige bogstaver for at det vil virke i Excel.
Er der nogle der kender en måde at smide æ,ø og å ind i Excel Ark via PHP? Mit forsøg nedenunder virkede ikke (Excel skriver bare "& aelig;", "& oslash;" osv. i stedet for bogstaverne lige pt)
$row = 1; // Hvilken række folk er i
while($d = mysql_fetch_array($query))
{
$date = date("d-m-Y", $d['fodselsdag']);
$bruger = $this->login->getUser($d['userid']);
// Adresse formatering
$adresse = $d['adresse'] . ", " . $d['postnr'] . " " . $d['by'];
$noGo = array("æ", "ø", "å", "Æ", "Ø", "Å");
$allowed = array("& aelig;", "& oslash;", "& aring;", "& AElig;", "& Oslash;", "& Aring;");
$adresse = str_replace($noGo, $allowed, $adresse);
$excelObj->setActiveSheetIndex(0)
->setCellValue('A' . $row, $row)
->setCellValue('B' . $row, $d['fullname'])
->setCellValue('C' . $row, $date)
->setCellValue('D' . $row, $adresse)
->setCellValue('E' . $row, $d['telefon'])
->setCellValue('F' . $row, $bruger['email']);
$row++;
}
Håber i kan hjælpe
PS. "Hamdervej 12, 8000 Århus C" bliver til "Hamdervej 12, 8000" i Excel arket
PPS. Jeg har lavet om på html koderne for æ, ø og å fordi forumet selv laver dem om til de rigtige bogstaver
Indlæg senest redigeret d. 08.11.2010 08:43 af Bruger #14530