%; vs px;

Tags:    html css

Jeg er ikke helt på hjemmebane når jeg skal opsætte udseendet på en hjemmeside.

Jeg er ved at lave denne hjemmeside www.hontour.dk

Og jeg har lidt besvære med at tilpasse alle skærmopløsninger.

Jeg havde først lavet alle mine placeringer med en blanding af px og %

Men det gjorde at når sidens indhold blev så langt at scroll-baren i højre side kom frem, blev alt på siden skubbet nogle få milimeter, det havde ikke stor betydning, men det irriterede mig bare.

Så ændrede jeg alle placeringer og størrelser til px; Men så giver siden ingen mening, medmindre man kører med samme skærmopløsning som mig.

Hvad skal jeg gøre for at scroll-baren ikke skubber og at siden er venlig for alle skærmopløsninger?

Skal ALLE placeringer og størrelse måske ændres til "%"? Eller hvad? :D

5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Normalt gør man det at man vælger fixed (px) layout eller fluid (%) layout. Personligt synes jeg bedst om fixed.

Man laver en container der er omkring 1000px bred og så giver man alt en fast (px) bredde.

Normalt gør man det at man vælger fixed (px) layout eller fluid (%) layout. Personligt synes jeg bedst om fixed.

Man laver en container der er omkring 1000px bred og så giver man alt en fast (px) bredde.

Vil dette ikke stadig forandre siden hvis man ændrer sin skærmopløsning?

Og hvis ikke, kender du en side der kan guide mig til hvordan jeg gør det her.

Indlæg senest redigeret d. 04.11.2010 19:07 af Bruger #16017
Jo, men i realiteten er der ikke mange der gør det, 1000px er ret standard og alle kan i dag se det på en almindelig computer.

Hmm hvis jeg laver den til 1000px min container.

Så vil der være 280px med ingenting til en af siderne. Kan man placere den 1000px container centreret på siden, uanset brugerens skærmopløsning. Jeg prøvede nemlig at sætte containeren left:140px; Det så meget godt ud på 1280px resolution, men for dem der kører 1024 overskrider det 100%width.

Kan man ikke bruge en form for <center> til sin div boks?

Jo det kunne jeg godt med margin:0 auto;

Men så har det alligevel effekt på siden når scroll-baren dukker op :(

t