Hej Gustav,
Et ganske interessant indlæg, men jeg har svært ved at se hvordan Udvikleren.dk skulle blive et bedre sted af at lave det om til en gigantisk link-database
. Du bruger selv argumentet "Det har vi jo allerede på site x.com", hvilket jeg ikke rigtigt synes harmonerer med at lave et site med relativt unikt indhold om til links til andres indhold. Jeg har selv tænkt meget over at Udvikleren.dk kunne linke lidt mere ud, specielt til gode blogs og blog indlæg, da der ikke er nogen tvivl om at der er en del godt indhold at hente der, og jeg er helt enig i at det ville skabe den win-win situation du selv omtaler, men jeg mener på ingen måde at det skal være på bekostning af andet indhold. Samtidig synes jeg heller ikke at det hænger sammen med din kritik af IT-nyhederne, hvor vi jo faktisk netop gør det du beder om, nemlig linker til indhold som er relevant for sitets målgruppe
. Derudover skaber nyhederne noget liv på forsiden, der på den måde altid er opdateret, og eftersom at der stadig er en del der klikker sig videre, ja så mener jeg bestemt at det stadig er relevant for sitet 
Derudover vil jeg minde om at Udvikleren.dk ikke bare er en kold linkdatabase eller noget der minder om det. Det har alle dage været et community, et sted hvor folk kan mødes og hjælpe hinanden og forhåbentligt hygge sig samtidig. Jeg tror ikke at tiden er løbet fra den tankegang, men du har da fuldstændig ret i at der ikke er helt så stor efterspørgsel efter det, nu hvor Google kan finde svar på mange af ens spørgsmål og man har alle sine bekendte på Facebook. Jeg mener dog stadig at der skal være et sted hvor nybegynderen kan komme og få et indtryk af hvad det hele drejer sig om og stille alle de spørgsmål som der til dels findes svar på andre steder, for sådan har det altid været. Der har altid været manualer der havde svar på en stor del af ens spørgsmål, men jeg tror også at de fleste kan nikke genkendende til at man ikke nødvendigvis forstod at bruge sådan en manual når man skulle skrive sine første linjer kode.
Nu er mit indlæg også blevet lidt langt, men for at opsummere: Jeg mener stadig at der er brug for Udvikleren.dk, og jeg og sitet bliver her lige så lang tid der er nogen der er enige i det. Jeg vil meget gerne bruge tid på at forbedre og ændre på sitet efter jeres ønsker, men jeg vil ikke ændre det til en linkdatabase eller noget andet ligegyldigt 
Hej Kasper,
Nu siger du, at en sådan link database allerede findes - den kunne jeg rigtigt godt tænke mig et link til, for jeg har faktisk ikke kunnet finde en sådan selv :-)
Nu synes jeg at du forenkler min idé lidt, for det du nævner som det vigtigste, er jo faktisk det som jeg fremhævede som den største kvalitet ved udvikleren.dk (eller i hvert fald forsøgte på :-)) - nemlig som en hjælpende hånd til folk der gerne vil i gang med at kode.
Jeg mente ikke, at siden blot skulle være omtalte link database - men at artikel sektionen skulle skæres væk til fordel for links til relevante artikler andre steder. Jeg tror langt de fleste folk, som kunne finde på at skrive sådanne artikler ville være enige med mig i, at man hellere vil have det liggende på egen blog, fremfor at skulle vedligeholde sine artikler på flere forskellige communities. Det handler igen om barriere - og jeg ville ikke lægge en artikel op på udvikleren, fordi så har jeg bare endnu et sted jeg skal besøge regelmæssigt.
Og nybegynderne, som vil være sidens kernebrugere vil jo ikke kunne bidrage med kvalitetsmateriale til de andre brugere. Derfor er du nød til at få lokket "eksperterne" ind på den ene eller anden måde.
Som jeg også skrev før, så er de fleste artikler af ældre dato - og vi ved jo alle sammen, at inden for vores branche, så er det meget få ting, som stadig er interessante år efter der blev skrevet om dem ;-)
Man kunne jo også godt bevare de nuværende artikler som stadig har relevans - og tilbyde at folk kunne hoste deres artikler på udvikleren, uden at fjerne muligheden for at vise artikler fra eksterne kilder.
Jeg tror du har misforstået min kritik af nyhederne. Tanken harmonerer måske ikke umiddelbart med tanken om "link-database" fremfor lokalt lagrede artikler - men det er ikke det det handler om. Det handler om at holde fokus på hvad det er for et problem du vil løse for brugeren. Men nu vi er ved det - nybegynderhjælpeside og jobopslag fra v2.dk?

Hvis du kigger på de nuværende tendenser på nettet, så er det tydeligt, at det er de små enkle services der vinder frem og de store bredt favnende portaler der mister brugere. Facebook er pisse umoderne, og vil være et evigt bevis på det modsatte af mine argumenter - men de lever også kun på grund af den store brugerbase de har - der findes bedre alternativer til det de gør - men det er ikke noget værd, hvis hele ens netværk ikke bruger det.
Det der kendetegner de nye sider som blomstrer op, og som alle eksperter mener tegner billedet af fremtidens net, er at de kun tilbyder én funktionalitet. Dog typisk parret med et simpelt brugersystem hvor det er muligt at "like" og kommentere og tilføje favoritter. Det handler om at få brugerene til at generere indholdet.
Eksempler nævnes i flæng: Youtube.com, Flicker.com, twitter, grooveshark og blogs.
Det er sociale medier - hele lortet - i større eller mindre udstrækning. Men de har alle det tilfælles at det er bruger genereret indhold og at det ikke er services der opfylder mere end ét behov hos brugeren.
Det er i øvrigt en tendens som ikke kun er synlig på nærværende medie - men over alt i verden. De store pakkeløsninger forsvinder og bliver erstattet af små niché produkter, hvor folk så vælger til og fra så de kan skræddersy deres egen løsninger.
Hvis jeg skal prøve at konkretisere min kritik mest muligt: Jeg synes, at siden prøver på for meget og gør for lidt.
Jeg har stor respekt for den enorme mængde af arbejde du har lagt i siden det sidste årti - igen - det er ikke flame, blot et forsøg på konstruktiv kritik :-)
- G