HTML... Centrer en tekst..??

Tags:    html css

Hej..Udviklere!!
Jeg er total ny i at kode...Men da jeg nu har været på nettet siden slutningen af sidste år.
Er jeg kommet tilo den konklusion at jeg gerne vil have mig en hjemmeside...Og som i nok forstår vil jeg gerne selv lave den.Så jeg begyndte at kigge lidt på HTML ved www.W3schools.com og www.Html.dk. Har fået fat i en del, men nu er jeg stødt på et problem, har googlet en hel del for at løse problemet, men det ser ikke ud til jeg kunne finde noget om det.
Jeg har skrevet...:
Fold kodeboks ind/udKode 

Nu er der det problem at teksten fylder skærmen fra venstre til højre.
Så det jeg vil spørge jer udviklere om er.
Hvordan får man teksten til at centrer på side , altså sådan at den ligger som et A4 ark på midten af skærmen evt med mulighed for at scrolle og så sådan at man i venstre side af skærmen kan have en menu med links.
Og et lille tillægsspørgsmål,hvordan laver man links (Kig koden)sådan at når man klikker på link" Mit Første ord_1" ryger ned på siden til "Mit første ord_2"
Håber i kan hjælpe en nybegynder..!!

PÅ forhånd tak!!

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej.

Problemet med center:
I HTML er man som oftest nødsaget til at wrappe sine ting i "kasser" og som regl vil man bruge "div"-elementer til dette.

En start opbygning kunne være:

Fold kodeboks ind/udHTML kode 

herefter kan du bruge css til at flytte det ind:

Fold kodeboks ind/udCSS kode 

Links:
De links du leder efter bliver kaldt Anchors dem skriver du sådan: <a href="#<NAVN-PÅ-ELEMENT>"><Link tekst her></a>

<center> er din edsvorne fjende!

Ellers som Jepser Lindstrøm forklarer, er det nok en idé at "wrapper" teksten i et <div> element. Og på det element kan du, igen som Jesper skriver, bruge margin: 0pt auto, på det element.

Hold dig fra <center>. Det er noget outdatet skidt.

User
Bruger #80 @ 03.11.10 20:24
<center> er din ven

Hej...
Tak for hjælpen alle...
Jesper Lindstrøm Nielsen...en stor hjælp tak...Syntes du skal have pointene...
Læg venligst et svar Jesper..!!

Og endnu engang tak for hjælpen.

t