Tælle bogstaver i en tekst

Tags:    java

Jeg har fået en opgave i skolen hvor jeg skal skrive et program som kan læse en tekstfil og tælle hvor mange gange hver enkelt bogstav forekommer i teksten.
Jeg ved at jeg skal bruge et hashmap til at gemme i, men hvordan læser jeg en tekst et bogstav ad gangen? og hvordan laver jeg tællefunktionen?

6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har løst en lignende opgave for sjov, en gang hvor jeg ikke havde så meget at lave. Min løsning tager kun udgangspunkt i et enkelt bogstav, men brugeren kan selv vælge hvilket et han ønsker.

Min kode ser ud som følger:

Fold kodeboks ind/udJava kode 

et Output kunne være som følger:
Please type in a line of text!
Dette er min seje tekst!
Which letter do you want to search for?
E
The letter 'e' is occuring 6 times in the text line!
This Letter Counter is made by Martin Rohwedder (2010)

Hej.
Jeg tillod at bruge din kode, men har lavet ret meget om, da jeg ikke rigtig kan gennemskue den måde du bruger for-løkker. Det er hvert fald ikke standart. Dette er nok en af de mest logiske måder at løse det på, hvis man skal gøre det ud fra din metode...

Men ASCII ville nok være endnu smartere, i tilfælde at du også vil kikke på specialtegn du ikke har i din bogstaver-string.

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvert bogstav har en ascii værdi. Så hvis du nu har en streng S og en ArrayList<Integer> arraylist kan du gøre følgende
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 27.10.2010 16:29 af Bruger #10281
Hmm, jeg er ikke helt sikker på hvad du mener?

Jeg har prøvet at rode lidt med det selv, og min plan er at sammenligne bogstaverne i teksten enkeltvis med bogstaverne i alfabetet, og så putte resultatet i en hashmap, men det virker ikke :(

Nogen forslag?

Fold kodeboks ind/udKode 

Mads havde en fin idé med sin kode, så jeg tillader at prøve at forklare den med den her kodestump:

(Det virker sikkert ikke. Jeg har ikke testet det og ikke rørt java i et par år.)
Fold kodeboks ind/udKode 

He he. Ja klart din struktur er selvfølgelig langt enklere end den jeg gjord. Nogle de ting jeg gjord er lidt unødvendige. Men Anders. Hvis Stefan ikke har testen koden, så tag udgangspunkt i min der virker, og så kan du med få tastetryk lave den om til en struktur alla Stefans!

t