codeigniter - tjek om brugernavnet findes

Tags:    php

Hej, nu har jeg siddet 1 time eller 2 og prøver at finde ud af hvordan jeg tjekker om brugeren allerede findes i databasen, håber en kan finde ud af hvad jeg gør forkert...

så har jeg lige et spørgsmål: i en model fi,l kan jeg så godt hente POST og GET osv. eller KUN i controlleren? for synes ikke jeg kan få det til at funke ordenligt.

her er min controller
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Her er min model fil

tusind tak forhånd

Kan ikke huske hvordan jeg har lavet mit,

men hop da ind på deres IRC kanal på freenode netværket... #CodeIgniter

eller smid en post på deres forum, de er meget gode til at hjælpe :)

Du kan tilgå alle libraries i din model som du kan i din Controller. Grunden til at det ikke virker for dig er fordi du kalder metoden parent::model(); i din constructor -- det skal være parent::Model(); - men hvis du ikke har andet i din constructor kan du ligeså godt fjerne den helt, så sker det af sig selv.

har prøvet at fjerne det os per, der sker stadig ikke noget, men hvis jeg opretter en bruger som ikke findes så virker scriptet fint, det er lige så snart den finder et match så bliver siden bare blank og så går den på /submit/

Det er jo så igen fordi du laver en return i din controller-funktion, inden du echoer "FORKERT" - når du bruger return stopper scriptet i den funktion. Du skal kun returne i dine private funktioner og i dine modelfunktioner, og kun når du er færdig med at køre kode. Du kan ikke have kode efter et return, for det bliver aldrig kørt.

den echo'er ellers "FORERT", men det jo os meningen scriptet skal stoppe med at kører hvis brugernavnet allerede findes i databasen, men den giver brae en hvid skærm, ved stadig ikke hva jeg gør forkert :/

Problemet er at du ikke outputter noget hvis tjek_brugernavn == FALSE. Du loader kun views inde i din === TRUE.

okay, men det jeg gerne ville have var at den skrev "brugernavnet er optaget" og så skal den udskrive det via den der form_validation helper som er i codeigniter ligesom den gør det nu hvis man ikke har udfyldt felterne.

men i min model fil der gør jeg jo sådan her

så burde den jo sætte beskeden til "brugernavnet er allerede taget"

t