Fjern Æ Ø Å fra string?

Tags:    php

Hej kloge hoveder!

Jeg er ved at lave et billede-upload script. Det hele fungerer som jeg vil have, bortset fra at hvis billednavnet indeholder Æ, Ø eller Å, så kan jeg ikke gemme filen.

Jeg har fundet ud af hvordan jeg sletter mellemrum og linieskift fra navnet. Men denne her kan jeg ikke lige finde ud af.

Jeg håber at nogen kan hjælpe mig. På forhånd tak!

Hej kloge hoveder!

Jeg er ved at lave et billede-upload script. Det hele fungerer som jeg vil have, bortset fra at hvis billednavnet indeholder Æ, Ø eller Å, så kan jeg ikke gemme filen.

Jeg har fundet ud af hvordan jeg sletter mellemrum og linieskift fra navnet. Men denne her kan jeg ikke lige finde ud af.

Fold kodeboks ind/udKode 

Hej kloge hoveder!

Det lyder lidt som et hack...hvorfor kan du ikke gemme filer med mellemrum eller danske tegn ?
Det lyder som om dét er roden i problemet. Ellers bliver det sgi nok en lang liste, for hvad med de græske tegn ? Eller de russiske ? Eller kinesiske ?

Der burde jo ikke være problemer med disse tegnsæt.

Nej, du må ikke bruge en blacklist hvis uploadede billeder gemmes som filer på serveren. Det indeholde med stor sandsynlighed sikkerhedshuller, som tillader en bruger at overtage din server. Filnavnene skal laves ud fra en sikker whitelist af brugerens input eller ud fra navne du selv laver. Hvis nu du lægger alle billederne i en undermappe, og en bruger uploader billedet "../index.php", så går det galt.

Fold kodeboks ind/udKode 

Nej, du må ikke bruge en blacklist hvis uploadede billeder gemmes som filer på serveren. Det indeholde med stor sandsynlighed sikkerhedshuller, som tillader en bruger at overtage din server. Filnavnene skal laves ud fra en sikker whitelist af brugerens input eller ud fra navne du selv laver. Hvis nu du lægger alle billederne i en undermappe, og en bruger uploader billedet "../index.php", så går det galt.

Mit script tjekker hvilken filtype der bliver uploadet og tillader kun jpg, gif og png.

Scriptet fungerer fint, og cropper billederne i 3 forskellige størrelser, men når jeg prøver at uploade en fil med æ, ø eller å i filnavnet, bliver billedet ikke uploadet.

Hej kloge hoveder!

Fold kodeboks ind/udKode 

Tak det virkede! :)

t