Kryptering

Tags:    delphi

Hejsa. I forbindelse med noget grundlæggende programmering er jeg startet på et projekt, hvor jeg er i gang med et tekstbehandlingsprogram, som jeg er nået et stykke vejs med. Tekstbehandlingsprogrammet består af en Memo man kan skrive tekst i, og så en menu, hvor man kan indlæse, gemme, se ordstatistik(antal tegn, antal ord, lix-tal osv.) osv.. En af opgaverne går ud på at jeg skal lave en krypteringsfunktion som går ud på at hver bogstav har et tilsvaremde andet bogstav, som gør at teksten bliver vollapyk når den bliver krypteret. Eksempelvis:

Alfabet ABCDEFGHI..........Å

Erstatningsalfabet BOGJDSIJ.....X (eksempelvis)

Det vil sige at hvis jeg skriver ABC i memoen og teksten krypteres bliver det til BOG eksempelvis(bare for at skære det ud i pap)

problemer er at jeg ikke helt kan få det til at virke, så jeg ville være glad hvis jeg kunne blive hjulpet lidt i gang, jeg er ret ny :)



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Dette er en ganske enkel kryptering

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
s:String;
t:integer;
begin
s:=memo1.text;
for t:=1 to length(s) do
s[t]:=chr(byte(s[t]) xor 9);
memo1.Text:=s;
end;

Klik 1 gang og det bliver krypteret. En gang til og det bliver dekrypteret! Så kan du måske udvide den lidt... Hvis du har tid og lyst nok til det :D



Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world



Hejsa. I forbindelse med noget grundlæggende programmering er jeg startet på et projekt, hvor jeg er i gang med et tekstbehandlingsprogram, som jeg er nået et stykke vejs med. Tekstbehandlingsprogrammet består af en Memo man kan skrive tekst i, og så en menu, hvor man kan indlæse, gemme, se ordstatistik(antal tegn, antal ord, lix-tal osv.) osv.. En af opgaverne går ud på at jeg skal lave en krypteringsfunktion som går ud på at hver bogstav har et tilsvaremde andet bogstav, som gør at teksten bliver vollapyk når den bliver krypteret. Eksempelvis:

Alfabet ABCDEFGHI..........Å

Erstatningsalfabet BOGJDSIJ.....X (eksempelvis)

Det vil sige at hvis jeg skriver ABC i memoen og teksten krypteres bliver det til BOG eksempelvis(bare for at skære det ud i pap)

problemer er at jeg ikke helt kan få det til at virke, så jeg ville være glad hvis jeg kunne blive hjulpet lidt i gang, jeg er ret ny :)


Hej Peter ,,

Prøv evt. at søge efter xor her på udvikleren og se om du kan bruge det.

Jeg har selv brugt det mange gange til mine små programmer.

M.v.h. Johnny Rasmussen



Dette er en ganske enkel kryptering

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
s:String;
t:integer;
begin
s:=memo1.text;
for t:=1 to length(s) do
s[t]:=chr(byte(s[t]) xor 9);
memo1.Text:=s;
end;

Klik 1 gang og det bliver krypteret. En gang til og det bliver dekrypteret! Så kan du måske udvide den lidt... Hvis du har tid og lyst nok til det :D



Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world


Nu dig igen Shafh ,,Du ødelægger da oss bare alting ;b hehe ,,

M.v.h. Johnny Rasmussen



Det her er vel bare en mindre ordleg.. Kryptering går da ud på at gøre tekst umulig at "oversætte" uden at have den rette algoritme, kode, hash osv.. eller er jeg forkert på den?


Mvh...
Allan Nørgaard Kristensen



t