Hente data fra 3 tabeller i én database

Tags:    php

Hej udviklere,

Jeg er newbie indenfor PHP, og har derfor brug for lidt hjælp til et lille script jeg har gang i.

Nestående er mit forsøg på at lave et lille script som henter noget data ud fra 3 forskellige tabeller i en database og derefter udskriver den. Desværre får jeg fejl med mit script, men er også helt sikker på at det kan gøres på en pænere måde.

Fold kodeboks ind/udKode 

4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er svært at sige hvor fejlen er, da det nok vil tage længere tid at finde fejlen end at renskrive koden. :)

Jeg synes du skal prøve at analysere denne kodeklump - en renskrivning af det du selv har skrevet:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Lidt punkter at arbejde med:
- Du behøver ikke at bruge funktionen mysql_fetch_result(), her kan du bruge et loop med mysql_fetch_assoc()
- Du behøver ikke en variabel til hver mysql_query()
- Navngivning er vigtig. F.eks om to måneder, ved du så hvad datafelt1-9 indeholder?
- INNER/OUTER/LEFT/RIGHT JOIN er vigtig når man arbejder med webshops eller lign. Se dokumentationen på mysql.com
- Læs om de nævnte funktioner på php.net
- PHPs shorttag <? og ?> er "bad habit", brug <?php og ?>
- (int) bruges til at typedefinere en værdi. At bruge (int) betyder at man typedefinerer en værdi til integer.

Indlæg senest redigeret d. 29.09.2010 23:59 af Bruger #10216
Mange tak Michael, det var lige sådan noget der jeg var ude efter.

Jeg har prøvet at arbejde lidt videre med scriptet, men der er dog et par ting jeg ikke lige kan regne ud hvordan jeg kan lave.

Den redigerede kode er kommet til at se sådan ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

1. Jeg kunne godt tænke mig baggrundsfarven på de forskellige <tr> skiftevis var #f1f1f1 og #ffffff, hvordan kan man lave dette?

2. Jeg kunne godt tænke mig at lave så brugeren kan sortere resultaterne på mindstepris også via en dropdown boks, som den her under. Så nogle gode råd, eksempler eller henvisninger der kan give mig en idé om hvordan jeg laver dette, vil jeg sætte stor pris på.

Fold kodeboks ind/udKode 

Så kom der styr på den første del, med at have en skiftevis bagrundsfarve.

Det blev lavet med følgende kode:

Fold kodeboks ind/udKode 

Så fik jeg også styr på den del med sortering efter mindstepris, det blev klaret med følgende kode:

Fold kodeboks ind/udKode 

Så nu er det vist på tide at lukke :)

t