Centrering

Tags:    html css

Hej Udviklere.

Jeg synes jeg har haft problemer med det her altid, og nu håber jeg der er en der kender et knifty trick til at løse mit problem.

Det er den evige kamp med at centrere ting på skærmen.

Jeg bruger selvfølgelig samtlige margin: 0 auto; etc. Men jeg har problemer med at få centreret div bokse om har en float.

Hvis jeg vil have 2 div bokse til at stå ved siden af hindanden (ikke under/over) så ville jeg gøre det sådan her:
Fold kodeboks ind/udKode 

For så at centrere dette har jeg prøvet alle mulige forskellige ting igennem tiden, og nogle gange virker det, andre gange ikke. Jeg kan ikke lige komme i tanke om noget pt, men jeg har siddet og leget med en container.

Fold kodeboks ind/udKode 

Men lige lidt hjælper det. Er det en fool-proof metode til _altid_ at centrere ét element, hvorefter alle childs til elementet kan flyve rundt inde i parent som de lyster?

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Så prøver jeg at vise det med lidt kode. :)

Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Indlæg senest redigeret d. 26.09.2010 19:28 af Bruger #10216
Hej Gnu,

Super det virker fint (undskylder jeg ikke lige havde fået givet point. Der kom lige en hel masse ting).

Hvordan vil du klare samme problem med en enkelt div?

Jeg har en der ser sådant her ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg har faktisk en del problemer med dette hø.

Jeg har en side hvor min baggrund er 100% width, og 100% height, no matter what. Der har jeg så billeder som der roterer. Dertil har min test-person sagt der er problemer på hendes mac når hun klikker på menuen (som er fixed), og nogle gange bliver den skubbet (hvilket jo ikke burde ske da alt er 100%).

Nu har jeg den her div (flere af dem faktisk, men samme princip, og kun én synlig), som der heller ikke vil centrere sig 100%.

Kan jeg lave noget i stil med det her:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det virker selvfølgelig ikke, men håber du kan se dilemmaet.

lave dine 2 bokse inde i en boks der er centreret - det andet kan man ikke...

Fold kodeboks ind/udKode 

Resten er som sådan rigtig nok. :)

Problemet er at hvis jeg bruger float:left,right som du siger, så bliver de smækket helt ud i hhv. venstre og højre side. De er ikke centreret.

Her er det jeg egentlig arbejder med:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

og css:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 

Edit: Hvis de 2 <divs> bliver float:left;'et så er de ved siden af hinanden men ovre til venstre.

Indlæg senest redigeret d. 26.09.2010 17:53 af Bruger #9485
t