CSS fil parameter?

Tags:    html css

Hej udviklere,

En kammerat og jeg er faldet over en ting ved CSS der undrer os lidt.

Min kammerat faldt over en css fil der havde endelsen .css?v4
Første tænkte jeg at det nok bare for for selv at kunne holde styr på versionen, men det viste sig at der var en reel forskel på indholdet i filen når man fjernede det.

Eksempel her: http://media.smashingmagazine.com/cdn_noupe/wp-content/themes/default-autosvn-stable/style.css?v4

Er der nogen her inde der kan forklare hvad det er for noget, og om det er noget man rent faktisk kan bruge til noget?

På forhånd mange tak ;)

7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Så vil jeg da lige følge op med lidt som folk kan bruge.

I princippet kan man bruge enhvert php fil som et stylesheet. Det hele det handler om er at sende den rigtig header med. Så klienten forstår at læse filen rigtigt. Derefter kan man gøre hvad man vil, med det. Men hvis man tager udgangspunkt i spørgsmålet så kan kode se således ud:

Fold kodeboks ind/udKode 

Alt man så skal gøre i sin HTML er at skrive en link rel.
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 26.09.2010 17:14 af Bruger #10216
Du kan jo nemt lave en CSS fil med PHP. Det er der jo ikke noget i vejen med, og hvis I virkelig ønsker en variende CSS fil burde I da prøve det.

Grunden til at det kan lade sig gøre, er at der typisk ligger et script + en server bag, der parser "v4"-parameteren.
Så stylesheet bliver hentet igennem et proxy-setup. Et slags setup kan være at .htaccess har en RewriteRule som fortæller at en URL med style.css skal henvises til style.php.
Derefter checker PHP filen for $_GET['v4'] og henter den/de nødvendige filer og viser så til klienten.

Den metode kan bruges til en masse.

Jeg sidder typisk med større projekter, hvor vi deler CSS og så samler det i en proxy fil til produktionmiljøet. Det giver lidt mere overblik.

Så det er egentligt ikke noget der findes i CSS?

Nope. CSS kan ikke den slags...

Det ser virkelig spændende ud.

Nogen der har et eksempel på hvordan det gøres?

Jeg takker for svarene - efter som Michael Larsen (Gnu) kom først, får han de udlovede points ;)

t