æ ø å

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hey, jeg er ved at lave den her hjemmeside.
men den vil ikke vise æøå (jeg kende godt de der koder for dem men da jeg skal trække noget ud af en database skal jeg have den til at forsåt åøæ )

jeg ved det er muligt med noget chat set eller onget da jeg har gjort det før, men nu gider den bare ikke :S

mit script er her;
Fold kodeboks ind/udKode 

(sideskift er lavet i ajax)

du kan find det online på www.fraggit.dk/ny

her er koden til forsiden:
Fold kodeboks ind/udKode 

der er skrævet æ ø å med teng først og æøå uden tegn efter. (siden virker ikke i IE)

et eksemple på det virker:
http://fraggit.dk/profil.php?id=2

den samme profil hvor det ikke virker:
http://fraggit.dk/ny/#/side/profile&id=2

det er taget fra samme database tabel.

koden til siden hvor det virker:
Fold kodeboks ind/udKode 

håber i kan hjælpe mig :D

20 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
nu har jeg fået det til at virke med en:
utf8_encode($row['text'])

og
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=iso-8859-1">

:)

men er der ikke en måde hvor jeg ikke skal encode -- decode ? :D

jeg er nemmerlig lidt doven :D

mit char set på phpmyadmin er:

MySQL Tegnsæt: UTF-8 Unicode (utf8)

Du skal sætte charset i webserveren. Hvis det er Apache skal du have:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvor gør jeg det ? :)

Theis F. Hinz, forstå mig ret; jeg hakker skam ikke dine markups ned... Den markup programmerne Frontpage og Dreamweaver laver er sjældent korrekt, og det er denne jeg kommenterer til.

jeg er nemmerlig lidt doven :D

mit char set på phpmyadmin er:

MySQL Tegnsæt: UTF-8 Unicode (utf8)

Læs mit tidligere indlæg omkring: 1. mysql_query("set names utf8");
2. mysql_query("set character_set_results = ’utf8'");

Theis F. Hinz, forstå mig ret; jeg hakker skam ikke dine markups ned... Den markup programmerne Frontpage og Dreamweaver laver er sjældent korrekt, og det er denne jeg kommenterer til.

Okay ja fin fin. Det har du klart ret i.

Til kasper: Du kan også eksempelvis via. phpmyadmin ændre sætte din database til at være iso..., hvis det er det du ønsker

Du kan også eksempelvis via. phpmyadmin ændre sætte din database til at være iso..., hvis det er det du ønsker

Gør ikke det. utf-8 er det "rigtige". Ellers får du problemer når franskmændene skal med..og Polen, og Grækenland...osv.

Utf-8 kan alle charsets. Du skal sikkert "bare" konfigurere Apache til at sige "Content-Type: text/html; charset=utf-8" og det gør du ved at have 'AddDefaultCharset UTF-8' i Apaches konfigurationsfil.

Du kan også eksempelvis via. phpmyadmin ændre sætte din database til at være iso..., hvis det er det du ønsker

Gør ikke det. utf-8 er det "rigtige". Ellers får du problemer når franskmændene skal med..og Polen, og Grækenland...osv.

Utf-8 kan alle charsets. Du skal sikkert "bare" konfigurere Apache til at sige "Content-Type: text/html; charset=utf-8" og det gør du ved at have 'AddDefaultCharset UTF-8' i Apaches konfigurationsfil.

Der er ikke noget, der hedder rigtigt eller forkert. I en gæstebog, hvor man kan risikerer at få beskeder fra østen, kan det være en fordel at bruge utf-8, men på en dansk hjemmeside, hvor input vil være danske eller engelske, er det ikke mere rigtigt at bruge utf-8 frem for iso-8859-1.

Når det så er sagt, så vil jeg da altid råde til at man benytter samme tegnset alle steder. Dvs. webserverens standart er det samme som databasens standart, som er det samme format som filerne på webserveren er gemt i, og deklarere i meta containeren. Om det er utf-8, iso-8859-1 eller noget helt tredje er hverken mere rigtigt eller forkert.

Indlæg senest redigeret d. 23.09.2010 18:30 af Bruger #7662
Mange tak for alle de gode råd :)
Jeg har fået alt det der er trukket ud af mysql'en til at virke med den der encode, da jeg ikke kunne få det andet til at virke bruger jeg bare det :)
mange tak :)

Der er ikke noget, der hedder rigtigt eller forkert. I en gæstebog, hvor man kan risikerer at få beskeder fra østen, kan det være en fordel at bruge utf-8, men på en dansk hjemmeside, hvor input vil være danske eller engelske, er det ikke mere rigtigt at bruge utf-8 frem for iso-8859-1.

Hvis vi levede i 90'erne ville jeg give dig ret, men det er længe siden. I dag er der ingen god grund til at bruge et landespecifikt karaktersæt. Det giver altid problemer. F.eks. dette.

<< < 12 > >>
t