æ ø å

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hey, jeg er ved at lave den her hjemmeside.
men den vil ikke vise æøå (jeg kende godt de der koder for dem men da jeg skal trække noget ud af en database skal jeg have den til at forsåt åøæ )

jeg ved det er muligt med noget chat set eller onget da jeg har gjort det før, men nu gider den bare ikke :S

mit script er her;
Fold kodeboks ind/udKode 

(sideskift er lavet i ajax)

du kan find det online på www.fraggit.dk/ny

her er koden til forsiden:
Fold kodeboks ind/udKode 

der er skrævet æ ø å med teng først og æøå uden tegn efter. (siden virker ikke i IE)

et eksemple på det virker:
http://fraggit.dk/profil.php?id=2

den samme profil hvor det ikke virker:
http://fraggit.dk/ny/#/side/profile&id=2

det er taget fra samme database tabel.

koden til siden hvor det virker:
Fold kodeboks ind/udKode 

håber i kan hjælpe mig :D

20 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
men i Windows kan man sku ikke helt være sikker på hvilket, og det kan vist også være lidt svært at finde ud af hvad der er gemt i.

Hold da op en gang mundlort. Det er fuldstændigt ligegyldigt om du bruger windows, mac eller linux. Det er ikke dit os men din TEXTEDITOR, der bestemmer PUNKTUM

Og i dette tilfælde er det også ligegyldigt hvilket format filen er gemt i, da manden trækker data'en ud af en database.

Prøv med dette umiddelbart efter du har forbundet til databasen med mysql_connect og mysql_select_db

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Edit: indrykningslort...

Rolig nu Stefan. Var skam ikke ment som et opstart til nogen OS debat.
Hvis jeg skal skære det i pap så mente jeg naturligvis at de programmer der findes til Windows oftest ikke rigtig formidler hvad den gemmer i (det skrev jeg sådan set også tidligere, men nu gør jeg det bare igen). Der er hvert fald min opfattelse af blandt andet TSW WebCoder, Dreamweaver og Frontpage.

Og så ville jeg bare give udtryk for at hvis du brugte Linux, så vil UTF-8 oftest være standart. Og bruger du en standart editor såsom gnomes gedit, ja så vil du blive spurgt hvad du ønsker når du gemmer.

Men peace og fred på jorden.

Men alright, glemte da jeg skrev at se at han hentede fra en database. I sådan et tilfælde skal du bare gøre som jeg nedenfor skrev i mit indlæg.

Indlæg senest redigeret d. 22.09.2010 18:49 af Bruger #5097
Jeg vil bare lige slå fast at alle tags, attributter og værdier skrives med lille i xhtml. Nu skal vi ikke give ham nogen dårlige vaner :)

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=iso-8859-1">

Derudover har Shafh helt ret! Dog kan din server også være indstillet til at udskrive i enten iso-8859-1 eller utf-8, men som han siger, leg med uft8_encode og uft8_decode og se hvilken der giver det ønskede resultat.

men i Windows kan man sku ikke helt være sikker på hvilket, og det kan vist også være lidt svært at finde ud af hvad der er gemt i.

Hold da op en gang mundlort. Det er fuldstændigt ligegyldigt om du bruger windows, mac eller linux. Det er ikke dit os men din TEXTEDITOR, der bestemmer PUNKTUM

Og i dette tilfælde er det også ligegyldigt hvilket format filen er gemt i, da manden trækker data'en ud af en database.

Prøv med dette umiddelbart efter du har forbundet til databasen med mysql_connect og mysql_select_db

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Edit: indrykningslort...

Indlæg senest redigeret d. 21.09.2010 22:57 af Bruger #7662
glemte lige koden til den nye profil side:
Fold kodeboks ind/udKode 

Sådan en fejl skyldes næsten altid at du der ikke er valgt et korrekt charset, dvs. bogstavs type.

Hvis man ser på din kode så har du skrevet:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

Det afhænger nemlig af hvilket program du bruger, og hvad den som standart gemmer i. Bruger du Linux er det ofte UTF-8, men i Windows kan man sku ikke helt være sikker på hvilket, og det kan vist også være lidt svært at finde ud af hvad der er gemt i.

Prøv eventuelt lige at test med charsettet ISO-8859-1 som også ofte bruges:
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">

Hvis du bruger data som kommer fra en database skal du eventuelt encode for at konverterer til UTF-8, hvis din database bruger andet charset:
utf8_encode($row['text'])

Hvis du bruger ISO-8859-1, men database UTF-8 skal de decode:
utf8_decode($row['text'])

Hey Steffan,

Chill out. Vi prøver bare at hjælpe her og så går du så personligt til angreb. Og det var ikke sådan Sharf udviste fanboyism i denne post. Lad os holde os til at hjælpe Kasper.

Godt at du fik slået MySQL delen på plads, i det mindste var det konstruktivt...

Indlæg senest redigeret d. 21.09.2010 23:00 af Bruger #10647
tak for alle forslagene, jeg vil prøve dem af når jeg kommer i skole :D

Du skal sætte charset i webserveren. Hvis det er Apache skal du have:
Fold kodeboks ind/udKode 

Theis F. Hinz, i know, men hvis ikke man fra tid til anden ytrer sig, så folk ikke er i tvivl, så vil nette blive til en bog... en kedelig bod ;)

Kender ikke til TSW, men Dreamweaver og Frontpage ser jeg som sådan heller ikke som egentlige programmerings værktøjer men som, dårlige, wysiwyg editore. Når din markup alligevel ikke er korrekt, hvorfor så gemme filen i det rigtige charset format :bounce:

Min erfaring med seriøse udviklere, der bruger Dreamweaver pga. deres auto udførsel og forslag, er dog at encoding ikke er noget problem, når man kender til problemstillingen.

Har altid selv brugt EditPad og Notepad++, hvor encoding er lettere end at opsætte en tabel i f.eks. frontpage ;)

Okay, meget vel...

Nu bruger jeg Gedit i Ubuntu, så siger bare hvad jeg har oplevet. Men what ever. Det her en en lige gyldig diskussion.

Men forstår ikke hvorfor du lige pludselig hakker mine "markups" ned. encode/decode kan findes i php-databasen som standart og mine meta-charsets er der intet i vejen med udover det udseens-næssige ved at jeg har brugt store bogstaver.

<< < 12 > >>
t