Generer ligatabel udfra resultattabel

Tags:    php

Sidder (stadig) og nørkler med et ligasystem :D

Pt. virker det således at når jeg tilføjer et kampresultat bliver der ligeledes lagt point, score, antal kampe osv. til stillingstabellen.

Dette virker fint!
Men det er ikke den smarteste måde at gøre det på, da det går galt i det øjeblik der bliver tastet et forkert resultat ind. Det kan naturligvis rettes efterfølgende, men det betyder at stllingstabellen bliver opdateret 2 gange :'(

Jeg tænkte på at generere stillingstabellen "on the fly" ud fra resultattabellen, men hvordan griber man det an?

Det skal være noget med, formuleret på dansk.

Kig på resultattabellen -> Find alle rækker med Hold 1, find dernæst alle rækker hvor score er lig med og eller større end 3 -> tæl rækker og gang det med 2

Ovenstående ville give Hold 1, 2 point for hver sejr (minumum 3 vundne runder)

Men hvordan gøres dette?

4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det du søger kan laves med SQL som en forespørgsel. mange bruger ikke de funktionaliteter som SQL kan give dig men det kan som oftest være en fordel at få SQL til at lave dine grupperinger og aggregat funktioner så din kode bliver mindre kompliceret.

dette SQL skulle ca. kunne gøre hvad du søger.
Fold kodeboks ind/udSQL kode 

Burde der ikke være en anden part i en resultat tabel?

Hold 1 møder Hold 2 og resultatet er 3 - 1

Ovensående posters query ville iøvrigt ikke skabe en stillingstabel.

Muligvis, hvis du skal bruge mere end overstånde posters hjælp, burde du som minimum vise, hvordan din resultat tabel ser ud.

#Nørden:
hvis dette skulle skrives i SQL: Kig på resultattabellen -> Find alle rækker med Hold 1, find dernæst alle rækker hvor score er lig med og eller større end 3 -> tæl rækker og gang det med 2
ville du ikke give ca. samme løsning som mig?

men jeg vil give dig ret! det ville være noget nemmere hvis han gav os sin Tabel opsætning og de ønskede stillinger så kan vi sammen hjælpe til med SQL'en.

Jo jeg ville komme formentlig frem til nogenlunde den samme forespørgsel.

Men jeg bed mærke i sætningen:
Jeg tænkte på at generere stillingstabellen "on the fly" ud fra resultattabellen, men hvordan griber man det an?

Og fra den sætning ville jeg ikke komme frem til den query, ville jo så kræve at man lavede en forespørgsel for hvert hold og samlede det til en tabel i PHP.

t