Freelance løn som webudvikler

Tags:    programmering

Hej udviklere

Jeg skal starte som en freelancer på et projekt for en ven. Jeg skal stå for alt udvikling af webshoppen igennem DIBS (som jeg har lavet før.)

Jeg har ingen ide om hvordan jeg skal aflønnes ift. en timeløn. Jeg har et fast job som udvikler hos et web bureau hvis det gør nogen forskel?

På forhånd tak.

Det er det gode ved freelance - du kan tage lige nøjagtig det du vil.
Er du super dygtig kan du sagtens tage 1.700,- i timen, er du røv dårlig skal du nok kun nøjes med en 50,- :)

Hvis du vil have det samme som dit firma betaler for at have dig gående, så tager du din nuværende timeløn og ganger med 1.6.
Hvis du så estimerer projektet til at tage 160,33 timer (en normal måneds arbejdstimer), så er det: timeløn x 160,33 x 1.6 = total pris.

Eksempel:
Hvis du får 25.000,- (din arbejdsplads betaler 40.000,-) udbetalt før skat fra din arbejdsplads så er din timeløn 25.000 / 160,33 = ca. 156,-
Så bliver din timeløn:
156,- x 1.6 = ca. 249,-

Indlæg senest redigeret d. 26.08.2010 00:02 af Bruger #10216

Hej Jan,

Som Gnu skrev, men benyt din faste løn FØR SKAT og inrapporter indtjeningen som freelance til skat også.

Med venlig hilsen
Ieet

MEd i din pris skal du så indregne, forsikring, feriepenge, afskrivninger på udstyr, uddannelse, kontorer + møbler.... etc.

Jeg tager min 600 kroner + moms i timen, for de ting jeg laver. Har lige haft hyret en studerende til 350 i timen...

Måske 249 er lige i underkanten :-)

Indlæg senest redigeret d. 26.08.2010 13:00 af Bruger #2730
Brian - Det afhænger jo om firmaet skal øge på bundlinjen. :)
249,- er status quo. I de 1,6 som du ganger månedslønnen med (de 40.000) er indberegnet forsikringer mm.

Tak for svarene

Brian - Det afhænger jo om firmaet skal øge på bundlinjen

Det er et krav fra erhvervs og selskabsstyrelsen at et firma SKAL give overskud set over en længere periode.

Lige for at følge lidt op på det, så er her et regnestykke der giver en løn på 40k brutto om måneden.

Lokaler: 3000
Forsikringer: 500
Pension: 15% af løn
Feriepenge: 1% af løn
Diverse: 500
Løn: 40000 (brutto)
---------------------------------
Total: 50460
Timepris: 314,75

Du skal så også huske at livet som freelancer byder på op og nedture, nogle måneder har du det dobbelte og andre måneder det halve eller ingenting, så du skal udjævne det

Indlæg senest redigeret d. 27.08.2010 08:22 af Bruger #2730
t