Webudvikling: Hvor skal jeg starte?

Tags:    programmering

Hej med jer,

Nu skal I høre. Jeg er en webdesigner som godt kunne tænke sig, at udvikle sites i CMS systemer. Dog synes jeg det lidt er en jungle at finde rundt i, så jeg tænkte at jeg ville høre nogen kompetente mennesker om hvilke CMS systemer man skal fokusere på, og hvor man skal starte henne. Jeg har selvfølgelig prøvet at søge på Google, men jeg synes det virker ret uoverskueligt.. Og har ingen idé om hvor jeg skal starte.

Jeg er uddannet multimedie designer, og jeg har kodet HTML sites tidligere. Dog har jeg lagt stor fokus på selve design og kommunikationsdelen under uddannelsen, og i min fritid. Men jeg kan the basics når det angår HTML og CSS.

Når jeg kigger på jobmarkedet, kan jeg se, at der er mange som søger udviklere. Og jeg tænker at jeg må prøve at tilpasse mig lidt til markedet, og så kan jeg også lære noget nyt.

Men som sagt, så kunne jeg godt tænke mig at høre jer hvad jeg skal fokusere på, og hvor jeg skal starte.

Håber at I har lyst til at hjælpe mig lidt på vej! :)

På forhånd tak,

Tommy

Efter min overbevisning kommer det meget an på hvor meget energi du vil lægge i at lære systemet at kende. Wordpress er super nemt at gå til og selvom det primært er beregnet til blogs kan det sagtens bruges i andre sammenhæng. Jeg er selv blevet helt vild med Umbraco. De har nogle gode guide på deres side som man kan komme godt i gang med. Det kræver dog lidt mere hvis du vil have det optimale ud af systemet, bl.a. noget forståelse for xslt. De er begge gode bud efter min mening. Wordpress er kodet i PHP, mens Umbraco er kodet på .NET platformen. Hvis du selv har ambitioner om at skrive plugins til systemerne er dette nok også noget der skal tages med i overvejelserne :)