Webudvikling: Hvor skal jeg starte?

Tags:    programmering

Hej med jer,

Nu skal I høre. Jeg er en webdesigner som godt kunne tænke sig, at udvikle sites i CMS systemer. Dog synes jeg det lidt er en jungle at finde rundt i, så jeg tænkte at jeg ville høre nogen kompetente mennesker om hvilke CMS systemer man skal fokusere på, og hvor man skal starte henne. Jeg har selvfølgelig prøvet at søge på Google, men jeg synes det virker ret uoverskueligt.. Og har ingen idé om hvor jeg skal starte.

Jeg er uddannet multimedie designer, og jeg har kodet HTML sites tidligere. Dog har jeg lagt stor fokus på selve design og kommunikationsdelen under uddannelsen, og i min fritid. Men jeg kan the basics når det angår HTML og CSS.

Når jeg kigger på jobmarkedet, kan jeg se, at der er mange som søger udviklere. Og jeg tænker at jeg må prøve at tilpasse mig lidt til markedet, og så kan jeg også lære noget nyt.

Men som sagt, så kunne jeg godt tænke mig at høre jer hvad jeg skal fokusere på, og hvor jeg skal starte.

Håber at I har lyst til at hjælpe mig lidt på vej! :)

På forhånd tak,

Tommy

Efter min overbevisning kommer det meget an på hvor meget energi du vil lægge i at lære systemet at kende. Wordpress er super nemt at gå til og selvom det primært er beregnet til blogs kan det sagtens bruges i andre sammenhæng. Jeg er selv blevet helt vild med Umbraco. De har nogle gode guide på deres side som man kan komme godt i gang med. Det kræver dog lidt mere hvis du vil have det optimale ud af systemet, bl.a. noget forståelse for xslt. De er begge gode bud efter min mening. Wordpress er kodet i PHP, mens Umbraco er kodet på .NET platformen. Hvis du selv har ambitioner om at skrive plugins til systemerne er dette nok også noget der skal tages med i overvejelserne :)

Jeg har selv haft et øje på SilverStripe (http://www.silverstripe.org/ ). Det er bygget til at blive videreudviklet, så der er gjort meget ud af, at det skal være nemt at kode til det...der er ikke mange plugins og udviddelser, netop fordi, det skulle være nemt at lave tingene selv.

Indlæg senest redigeret d. 25.08.2010 10:33 af Bruger #2695
Hvis der skal laves penge, så skal man i gang med de kommercielle (ved godt at open source er godt med, men ikke udbredt i samme omfang) - fx. Sitecore og DynamicWeb.

Mindre projekter, er det fint med Umbraco, Joomla, Drupal osv.

Det ene udelukker ikke det andet, mit firma udvikler både i DynamicWeb og Umbraco.

(problemet med open source er at mange virksomheder tror det er billigt også at udvikle til det, fordi de har fået tudet ørene fulde med at OpenSource er gratis)

Hvis der skal laves penge, så skal man i gang med de kommercielle (ved godt at open source er godt med, men ikke udbredt i samme omfang) - fx. Sitecore og DynamicWeb.

Der er da masser af kommercielle sites, som bruger Drupal og Typo3.
SilverStripes showcase side viser også en lang liste af sites som bruger deres CMS.

Jeg tænker ikke på kommercielle sites, men på kommercielle CMS. Der er langt flere penge af komme efter i kommercielle CMS da de virksomheder der bruger dem, er indstillet på at betale for udvikling direkte - mens virksomheder der benytter OpenSource ofte hyrer deres egne ansatte til at håndtere det.

Jeg tænker ikke på kommercielle sites, men på kommercielle CMS. Der er langt flere penge af komme efter i kommercielle CMS da de virksomheder der bruger dem, er indstillet på at betale for udvikling direkte - mens virksomheder der benytter OpenSource ofte hyrer deres egne ansatte til at håndtere det.

Hvad bygger du den påstand på ?
For der er da spandevis af firmaer, som ikke laver andet end at supportere diverse CMS systemer...Drupal i særdeleshed.

Tak for svarene drenge! Det hele ser meget spændende ud, og jeg tror jeg vil sætte mig ind i SilverStripe. Det ser forholdsvist let ud at til gå, og det er det jeg har brug for.

Igen tak!! :D

Det er ikke saa sandt som man skulle tro.

Jeg kender op til flere Drupalhuse der ikke laver andet end at lave Drupalloesninger for klienter, og supportere eksisterende loesninger for folk der har faaet det lavet andetsteds. Det samme med Joomla, og isaer Typo3.

Der er ogsaa en del der baade har en fastansat flok CMSfolk, og saa hyrer ekstra kraft fra CMShuse naar der er brug for det. Ude hos os er vi nogle stykker i ITafdelingen der vedligeholder vores Typo3installationer, og saa har vi en raekke konsulenthuse vi traekker paa i travle perioder.

t