jQuery billed problem

Tags:    html css

Halløj.

Jeg har et problem (som muligvis er relativt simpelt fikset). Jeg har 1 billede som skal være 100% af width/height af browseren, altså et billede der fylder alt, uden scrolling.

Har et billede der viser hvordan det skal se ud her:

http://img341.imageshack.us/img341/6783/fine.png

Så vil jeg have billedet til at rotére. Dertil har jeg lavet den her jQuery funktion:
Fold kodeboks ind/udKode 

Som jo også er relativ ligetil.

Layoutet (og billederne) er kodet sådan her:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Hvis der er 1 billede i <div id='slideshow'> - så ser det fint ud, som ovenfor på billedet.

Kommer der mere end 1 ser det sådan her ud:

http://img811.imageshack.us/img811/7988/shite.png

Altså det bliver trykket sammen. Er det opsætningen den er gal med? Er bare lige ved at finde ud af hvordan jeg kan greje den.

Edit: har forresten prøvet jQuery forum, men ingen hjælp :(

Indlæg senest redigeret d. 24.08.2010 16:02 af Bruger #10325
4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det ser ud som om du glemmer eksplicit height på et element. Prøv lige at uploade koden et sted så man kan se den virke, og giv et link.

for et stykke tid siden prøvede jeg at lave noget lignede for en kunde.
Jeg havde dog problemer med at mine billeder blev nogle grimme størrelser alt efter hvordan vinduet var sized (widescreen osv.) så jeg lavede et jQuery plugin til det:

Fold kodeboks ind/udJScript kode 

koden skulle virke og bliver kaldt sådan: $(element).resizeTo('#slideshow') hvis det er dit slideshow du vil have elementet skal fitte.
Derud over er du nød til at have de rigtige CSS instillinger på elementet:

Fold kodeboks ind/udCSS kode 

jeg brugte følgende og satte mine billeder til at floate og cleare left.

Dog er det også vigtigt at du tilføjer dette til din css også:

Fold kodeboks ind/udCSS kode 

da du ellers ikke vil kunne bruge height:100% på dit element.

til slut vil jeg foreslå dig at måske extende det jQuery plugin til at bruge resizeTo functionen hver gang nyt billede bliver loadet. At sætte display:none; på elementer som ikke vises. og måske lave en event listener på window.resize som resizer dit ligenu visende billede.

hvis du vil er du mere end velkommen til at kigge på min kode her: http://www.annae.dk/html/index2.html og du tager bare så meget du lyster af koden.

Det ser ud som om du glemmer eksplicit height på et element. Prøv lige at uploade koden et sted så man kan se den virke, og giv et link.

Enig, for at uddybe yderligere har du et div:

<div style='width:720px;height:210px; id="slideshow" />

Du smider billeder ind i der er meget højere.

Enten skal du forsøge, som jeg tror Jesper mener, at sætte en højde på billedet, så det går ud over kanterne på det div, som jeg formoder ikke har overflow hidden.

Dog ville jeg i stedet, løse det gennem CSS - det kan være svært at have et større div bagved andet indhold, som der indeholder links med diverse events. Men jeg tror dit store problem ligger i den højde på det div. Så brug chancen til at lære lidt CSS, så du kan have semantisk markup, og samtidigt benytte de forskellige plugins og javascript funktioner der kan hentes.

Ellers ja, kom med et online eksempel. :)

/J

Hey,

Jeg fik det til at virke, kan ikke engang huske hvordan. Troede egentlig jeg fik lukket tråden, men det kan jeg jo se jeg ikke gjorde.

Jeg brugte Lindstrøms eksempel og det virker fint. Nu har jeg bare det nye problem her.

Hvis jeg har et billede som er tæt på 1:1 i aspect ratio (pt. har jeg 2 test billeder på 10:9 og 10:6,5), så tager mit resize script (som er det fra Lindtrøm, mange tak) jo højde for dette. Sådan at hvis det i et tilfælde af resize ville blive større mindre, så holder den forholdet så billedet ikke kommer til at se skævt ud.

Det bivirker jo desværre at når billedet er næsten 1:1 og det skal omskaleres til ex. 16:9 så vil kun toppen af billedet være synligt (klart da der er meget mere bredde i en WideScreen end højre, så for at kompensere for den store bredde bliver billedet jo også meget højt, også meget højere en skærmen kan vise). Dette er desværre meget problematisk.

Nogen idéer ud over at lave nogle 16:9, 16:10 og 1:1 billeder?

t