undgå afstemnings misbrug

Tags:    php

Hej
Jeg er ved at lave et site, der skal bruge en del afstemninger.
Jeg vil ikke have at brugeren skal logge ind for at kunne stemme.
De skal kunne stemme én gang på hver maskine eller netværk (helst maskine).

Lige nu har jeg lavet systemet så den gemmer en ip med hver stemme, så den ip ikke kan stemme igen.
Men den kan man jo nemt undgå, ved at slukke routeren og tænde den igen ikke?

Jeg ved at jeg kan bruge cookies også, men den er så nem at komme udenom at den tror jeg bare jeg fravælger.

Er der andre måder jeg kan sikre mig at man ikke misbruger funktionen? uden login?

Hvis det ikke var klar i forvejen så skriver jeg i PHP :D

9 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan ikke bruge IP-adressen...

1. Brug login

2. Brug Cookies..

Læs hvad der står i det oprindelige indlæg:
Jeg vil ikke have at brugeren skal logge ind for at kunne stemme.

Desuden er Cookies LANGT nemmere at rydde end det er at skifte IP adresse :)

Så IP Sniffing er langt det nemmeste og sikreste uden at man skal helt ud i noget vildt sikring..

Du kan tjekke på Hostname og ikke kun IP.. Så vidt jeg husker er Hostname altid det samme uanset hvor mange gange du genstarter din router..

Men mange mennesker har faktisk statisk IP adresse, da det er langt nememre ,og det meget ofte følger med i standard pakken på langt de fleste internet-pakker man kan få nu til dags..

okay, så du vil mene at ip sniffing ville være nok?

Jaa det vil det være i langt de fleste tilfælde..

Det er kun meget erfarne brugere som rent faktisk ved hvordan man kan skifte ens IP adresse..

Okay, mange tak for feedbacken. Nu har jeg kørt hostname ind i datebasen også. så kan jeg altid banne dem på den også hvis det skulle blive nødvendigt :D

Jeg har samme IP adresse uanset hvor mange gange jeg slukker routeren

Du kan ikke bruge IP-adressen...

1. Brug login

2. Brug Cookies..

Ja det havde jeg læst...

1. Du kan ikke skifte ip adresse, om i såfald hvis du gør er det kun den lokale ip adresse der bliver ændret, den offentlige ip adresse er ens for alle computerne i hustanden hvis man benytter sig af en router, hvor dhcp funktionen er slået til i...

2. Ja det er rigtig man kan slette cookies, hvilket er nemt ja, men det sikre at man opdeler hver computer unikt og som jeg skrev i punkt 1, hvis man bruger ipadresse, vil hele husstanden komme under samme kam...

3. Hvorfor skulle man slette cookies bare for at kunne stemme flere gange ?!

Jeg ville helt sikkert bruge cookies..

Hvis du vælger IP-adresser som din løsning så har om det er 250 eller 2 computere bag en router kun 1 stemme, hvilket jeg mener ikke er smart...

t