jQuery/JS dele tekst i DIV op i to efter 5 linier

Tags:    javascript

Hello folkens,

er der nogen der har prøvet at lave et script eller har en ide om hvordan man kan dele en tekst op i to variabler efter 5 linier?

problemet er at det ligger i en DIV så jeg har ikke rigtig noget at måle. Og brugeren sidder og hakker <br> ind i teksten. så teksten kan fx se sådan her ud:

"Overskrift:
<br>
tekst tekstk
tekst tekst
<br>
-- her skal teksten skilles af--
tekst tekst testk
<br>
"

Den øverste del skal lægges i en VAR for sig selv og den nederste i en VAR for sig selv.
Jeg har siddet og rodet lidt med .length, men det tager ikke rigtig højde for de breaks..

8 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Så skal du nok gøre det lidt anderledes:

http://www.leancrew.com/all-this/2007/12/source-code-line-numbers-and-javascript/

Her smider han linie numre ind med regex i <code> elementer i <pre>.. Der må du kunne dele din streng.

/J

//5 linier
$("div").css('height', '5em');
//foldet ud
$("div").css('height', 'auto');

hej Jokke,

mener du at jeg kan måle linierne ved måle højden i den i EM ?

ja hvis du har skrevet fornuftig CSS, alternativt bliver du nød til at læse højden på 5 linier, ellers vil du aldrig ramme noget der er lidt browser compatibelt.

ex (psuedo)

var FiveLinesToPx = $("<div><br/><br/><br/><br/><br/></div>").height();
$("div").css('height', FiveLinesToPx+"px");

Indlæg senest redigeret d. 13.08.2010 15:38 af Bruger #5789
Den skulle lige skubbes i DOM før den fik en højde :/

var FiveLinesToPx = $("body").append("<div id='ttt'><br/s><br/>s<br/>s<br/>s<br/>s</div>").height();
$('#ttt').remove();

ok, super kode du har lavet, gav mig en masse ideer.

Nu har jeg testet det i 800 browsere med 6 font-families. Det eneste der lige gik lidt galt var ComicSans på IE, men det var mikroskopisk. Det holdt alle en PX højde på 54PX med en line-height på 18PX, præcist på 3 linier. (undtaget comicsans som gik 55PX).

Så det er sådan set ok, så kan man lave overflow hidden på boxen og vise resten ved klik på en knap.

Men jeg kan ikke se det gør det muligt at hive teksten der er udover det 54PX ud i en variabel, i tilfælde af fx. at man ville have det over i en ny kolonne. sådan af teksten inden for 54px ligger i 1.kolonne og udover det i 2.kolonne. ligesom en avis fx..

:-)

ok nu har jeg siddet og kigget på den.
Det er altså den mærkeligste kode den der. jeg kan godt forstå princippet. men der er i starten en kommando

var isIE = navigator.appName.indexOf('Microsoft') != -1;
if (isIE) return;

Så jeg åbnede den og den virker altså slet ikke i IE. Hvad der er endnu mere forvirrende er at han selv har skrevet linie-numrene ind manuelt.

men det er en spændende ide han har, og jeg kan måske lave et regExp der kører på \n og <br> og giver nogen point eller sammentæller linie-tallet.

fx sådan her:
Fold kodeboks ind/udKode 
som giver mig et array med de steder hvor der er linieafstand. derefter kan jeg tage og udføre nogen Join() osv..

tak for input!

Du havde ret.

Jeg kunne ikke dele teksten i to, men jeg har lavet det sådan at den laver overflow:hidden, hvis den er over 120px i offsetHeight, hvilket svarer til 8 linier, med line-height på 15.

t