Studiestart på DTU softwareteknologi

Tags:    programmering

Så fik jeg brev om at jeg blev optaget på DTU i softwareteknologi.
Jeg har altid været vild med it, siden jeg var helt lille, og har da også programmet lidt i HTX.
Jeg har altid godt kunnet tænke mig at kunne programmeringsprog, men aner ikke så meget om det.

Jeg er lidt spændt, men nok også lidt nervøs for hvordan jeg skal lære alt dette, men tænker at det nok skal gå.
Derfor ville jeg høre om hvad man kan gøre for at lette presset og få en god studiestart. Her tænker jeg på om nogle kender noget godt læsestof og/eller hvordan starten er på softwareteknologi. Hvad starter man med at lære?

Ellers ville det være fedt og høre fra andre som skal starte eller er i gang med softwareteknologi.

7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Programmering og software er blueJ et godt sted og starte - jeg ved nogle datamatiker uddannelser starter med det.

Hey Mads. Jeg læser Softwareteknologi på DTU på nu 2. år. Så du skal lige ønskes velkommen.

Rigtig mange har programmeret i lang tid, selv om at du selvfølgelig i faget "Indledende Programmering" lære det helt fra bunden. På studiet starter du med at lære Java, så det er nok fornuftigt at starte med det sprog. Du vil snarest få en bogliste med bøger du snarest skal købe til studiet (hvis du ikke allerede har den). Skynd dig at købe dem. Bogen til faget er nemlig en super god bog, omend måske lidt langtrukken men gennemskuelig. Det ville måske være en god ide at læse lidt i den.

Ellers så søg lidt på nettet eller her på hjemmesiden, som også har artikler om java. Du er rigtig godt fra start hvis du finder ud af hvordan du installerer miljøet Eclipse (Classic udgaven med java). Findes masser artikler omkring det på nettet.

Og så prøv måske at få en forståelse for hvordan kodeopbygningen er samt at forstå datatyperne string, integer og double fungerer. Måske derefter lær at bruge if-sætninger og måske eventuelt for-løkker.
Hvis du har prøvet at lege lidt med det er du super godt og grundigt klar til studie start. Artikler om dette kan findes i alle introdukserende tekster på nettet (også her på siden). Men det er ikke nødvendigt.

Men velkommen til DTU, og bare slap af. Du lære det, så slap af. Men vigtigst. HUSK RUSTUREN. Vigtigt at få gode kontakter fra start. Ellers går man død i det.

Skal selv til at læse Software i Ålborg, hvis altså jeg kan finde en lejlighed.

Går ud fra at man starter fra bunden med det helt simple og så arbejder med at lære et programmeringssprog først hvor man så arbejder med det og noget bagvedliggende teori, algoritmer og sådan noget men er ikke sikker. Angående læsestof, så venter jeg lige, kan være man skal skaffe nogle bestemte bøger eller at de har nogle anbefalinger når man endelig står der.

Slap af! du skal nok nå det hele, du kan alligevel ikke nå at lære noget inden du begynder, jeg kan godt forstå at du er ivrig efter at komme i gang, men slap nu af :-)

Det bedste du kan gøre er at slappe af, oplade batterierne, få afsluttet nogle af de ting du eventuelt har der hænger og som du ikke har afsluttet endnu. Du skal nyde din ferie og så bare gå i gang når den tid kommer.

Slap af! du skal nok nå det hele, du kan alligevel ikke nå at lære noget inden du begynder, jeg kan godt forstå at du er ivrig efter at komme i gang, men slap nu af :-)

Det bedste du kan gøre er at slappe af, oplade batterierne, få afsluttet nogle af de ting du eventuelt har der hænger og som du ikke har afsluttet endnu. Du skal nyde din ferie og så bare gå i gang når den tid kommer.

Er sådan set bund og grund enig med Brian. Du skal nok finde ud af det. Nyd din ferie i stedet.

Ja okay, når i nu siger det på den måde. Vil holde noget ferie og måske læse lidt om java, bare for at få lidt forståelse for det.

#Theis
Nu når du allerede går på DTU. Hvilken computer har du så? Bare så man kan få en forståelse for hvor god den skal være til DTU.

Lyder godt Mads :)

Personligt bruger jeg en HP Pavilion dv6, som er en relativ billig pc. Fik den for 2500 kroner på tilbud.Det er en pc med fuldt tastatur og numpad, og med en opløsning på 1280×800. Den klare fint det vi laver. Både kraft-mæssigt og dimensions-mæssigt Ind til videre har jeg kun oplevet at det mest krævende var matematik programmet Maple, som kan plotte i 3d. Alle pc'er kan næsten køre det flydende. Netbooks skal du dog holde dig fra. Dem jeg har set hakkede nå de skulle vise grafer (og så bliver du også skør af skærmen i længden). Men tror pc'er for 3000-5000 kroner er helt fint nok.

Du behøver ikke nødvendigvis købe pcen med Windows, hvis du er interesseret i det. Hvis du har mulighed for at vælge fra så gør det. Du får nemlig gratis Windows 7 så længe du studere. Men du kan selvfølgelig også bare køre Linux som kan køre alle de programmer du har brug for på studiet.

Indlæg senest redigeret d. 03.08.2010 01:50 af Bruger #5097
t