Organisering af CSS

Tags:    html css

Hej alle :)

Jeg har flere gange i forbindelse med at jeg har lavet et nyt design eller ændret et eksisterende, fundet det svært at organisere mine stylesheets sådan rigtig godt.. Jeg vil derfor gerne høre hvordan I andre arrangerer/grupperer/organiserer jeres stylesheets? Bruger I flere forskellige filer eller hvordan?

Jeg har overvejet forskellige muligheder:

* At gruppere efter type tag, altså forms, tables, links osv.
* At gruppere efter sidens moduler, fx forum, brugere, nyheder, menu, header, footer osv.

Men er der andre? Og hvad virker bedst?

Interesting...

Gruppering efter tags, aldrig gjort det og har aldrig overvejet det.

Arrangere det efter hvad der kommer først i mit html.

Organisering - jeg har oftest et stylesheet til min masterpage (udvikler .net) som indeholder alle de ting som går igen på alle siderne. Det her stylesheet virker som et master stylesheet som jeg importer alle mine andre stylesheets i. Så har jeg et stylesheet til nogle faste css klasser jeg altid bruger. Også har jeg stylesheets som er delt op i segmenter af siden - fx hvis det var udvikleren ville det være et til forum, artikler, jobs osv. med mindre siderne ligner hinanden rigtig meget så kan man nemt genbruge også behøves flere stylesheets ikke.

Der findes mange måder at gøre det på, kommer meget an på hvilken størrelse projekt vi snakker, men jeg plejer nomalt at have en hovedfil, og så har jeg en nogle underfiler som ligger i de forskellige sektioner...

Det med at skrive det ind i kronologisk rækkefølge efter sidens struktur har jeg egentlig aldrig tænkt på... Lidt underligt nok... Det vil jeg prøve.

Jan - Faste css klasser, hvad er det for nogle du bruger? :)

Har fx.

fl (float left)
fr (float right)
ff (float fix - clear:both)

Ting man bruger meget men som kan genbruges let ved en simpel klasse.

Jeg har oftest et par stykker.

Typisk:

Et til at ensarte browsers default værdier (google "yui reset.css"), heri smider jeg ofte også clearfix klasser, og som jan, forkortelser af styles.
Et til box model
Et til typografi
Et til "moduler" (nyheder, forum etc)

Jeg har dem i flere fysiske filer, med fodre browseren med en httphandler der lige hurtigt smider css arkene, komprimeret og samlet i ram cachen.

/J

t