aktiver bruger med email

Tags:    php

Hej, jeg vil gerne gøre sådan at en bruger skal aktivere sig før han kan logge ind.

er der en som kan forklare mig lidt hvordan jeg gør?

vil gerne have at jeg bare skal oprette 2 felter i min user tabel fx. "aktiveret(ja eler nej)" "aktiverings key (som er et random nummer der så skal passe noget af det som står i mailen"

Håber en kan forklare lidt :) Tak på forhånd

Du kan når en bruger har oprettet sig generere et tilfældigt tal, med funktionen rand(), (husk dog at undersøge om tallet allerede findes hos en anden bruger).

Derefter kan du via mail() sende en mail ud til brugeren, som fx. skal klikke på et link som dinside.dk/aktivering.php?key=(random tal)
Og så når brugeren er inde på siden, kan du så ændre i feltet `aktiveret` hvor `key` = $_GET['key'].

Håber det var hjælp nok :)

Indlæg senest redigeret d. 02.07.2010 00:37 af Bruger #10410
Du kunne også have 2 user tabeller:

Den ene ligner den du har med 2 aktiverings felter. Den anden er uden de 2 aktiverings felter. Når en bruger aktiveres rykke han fra den første tabel til den anden.

Så skal du i logind dog lige først undersøger om han er i den aktiveret tabel og hvis ikke om han er i den uaktiveret tabel.

Ideen er at du sparer spildpladsen der er ved for tid og evighed at have 2 ubrugte felter for en bruger.

tak for det valdemar :) tror jeg vil bruge din løsning

Så lidt :)
- Men du bør også overveje at bruge noget af det Nørden sagde. Det gør jeg selv i mine brugersystemer. Det er selvfølgelig dit valg, og begge ting fungerer jo :D

t